I april lanserte lokalavisa Hitra-Frøya storsatsinga hfguiden.no, en nettbasert portal der alle lokale bedrifter er samlet på ett sted. Under slagordet "Her har vi det!" skal hfguiden.no være et hendig oppslagsverk for øyværinger og en profileringsarena for de lokale bedriftene.

- hfguiden.no en komplett oversikt over lokale bedrifter i øyregionen. Her har bedrifter mulighet til å profilere sine tjenester og produkter, og vi bygger en ny markedsplass som skal gjøre det enklere å navigere blant øyregionens bedrifter, sa Stein Olav Sivertsen, daglig leder i lokalavisa Hitra-Frøya, ved lansering.

- Mange gode tilbakemeldinger

Tre måneder etter er han godt fornøyd med erfaringene. 322 lokale bedrifter fra Hitra og Frøya er oppført i HFguiden. Av disse har snart rundt en tredel, altså cirka ett hundre bedrifter, valgt såkalt utvidet oppføring der de betaler for å profilere seg ekstra overfor det lokale publikummet. Dette skjer på selve hfguiden.no, men også med annonser direkte på hitra-froya.no og ikke minst i det månelige papirutgaven av HFguiden.

- Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger både fra kunder og brukere. Hfguiden.no gir en komplett oversikt over bedrifter og tilbydere i øyregionen og er lett tilgjengelig enten via nettavisa eller direkte på hfguiden.no. Det er registert drøyt 300 bedrifter i guiden og snart har over 100 av disse utvidet oppføring som gir muligheter til å motta anbud fra brukerne samt legge inn logo, bilder, video og tekst, sier Sivertsen.

GÅ TIL HFGUIDEN HER

Store endringer i forbrukervanene

Tidligere denne uka gikk SIFO (Statens Institutt for Forbrukerforskning) ut med en pressemelding om det er registrert store endringer i forbrukervanene.  Hver tredje nordmann bruker ifølge en undersøkelse nå anbudstjeneste på nett når de skaffer seg håndverker.

- For to år siden oppgav 18 prosent at de brukte en av de tre største anbudstjenestene. I dag er totaltallet 32 prosent, altså nesten en tredjedel av alle nordmenn, sier Randi Lavik som er ansvarlig for SIFO-undersøkelsen.

- Anbudstjenestene er en lettere måte å skaffe seg tilbud fra flere relevante håndverkere på enn å ringe rundt eller skrive mail, er Randi Laviks forklaring til anbudstjenestenes fremgang.

Også HFguiden.no har innebygd en anbudstjeneste, mer tilpasset lokalmarkedet i øyregionen enn de landsdekkende tjenestene.

- Vi jobber med å videreutvikle hfguiden.no og guiden vil få flere funksjoner etterhvert, noe som er en naturlig digital utvikling av lokalavisa, fortsetter Sivertsen.

Har du tips til endringer og forbedringer? Send en epost til post@hitra-froya.no