• Ville nybåten være klar til lørdag 1. februar?

• Hvis den ikke er klar: Ville «Frøyfart» gå ny eller gammel rute? Vil den anløpe Dyrøya eller Sistranda?

• Ville «Frøyaferja» gå ny eller gammel rute?

• Ville bussene fra Dyrøya gå etter nye eller gammel rute?

Dette var spørsmål mange stilte seg før nye ferje- og båtruter for øyrekka skulle innføres sist lørdag.

Fredagen før kunne den som vet å leite seg fram på nettet gå inn på Atbs hjemmeside. På høyresiden der ligger driftsmeldinger. For den som visste hva ruta i øyrekka heter, 820, var det å klikke på den, og så kunne man lese at «Frovær» ikke var klar, og at «Frøyaferja› og «Frøyfart» gikk i gammelruta til over helga.

Det var ingen nyhetsoverskrift om dette på Atbs side, eller kunngjøringer i andre media.

Da hitra-froya.no laget en sak om dette, var det etter at vi hadde søkt opp informasjonen, ikke fordi Atb hadde kontaktet oss for å få komme ut med informasjon.

- Så ikke behov for å gå ut bredere

Markedsjef Grethe Opsal i Atb svarer slik på dette:

- Informasjon rundt at rute 820 vil betjenes av Frøyfart inntil Frovær er på plass, er gitt så snart dette var kjent via SMS til kundene som abonnerer på denne tjenesten fra FNS, på driftsmelding på atb.no og inne på rutetabell og informasjon om båt. Ruten betjenes som oppsatt, bortsett fra at kjøretøy må henvises til Frøyaferga, og vi så derfor ikke behovet for å gå ut bredere i denne sammenheng, sier Opsal.

Men legger til:

- Dersom dette var feil vurdering beklager vi det.

- Men skal froværingene (og andre reisende) være prisgitt at lokalavisa henvender seg til dere om dette ?

- Jeg skjønner hva du mener, og det er mulig vi burde gått ut via flere kanaler om dette, svarer Grethe Opsal.

Hans Olav Brendberg på Sørburøya er ikke overrasket over Atbs vurderinger.

Ikke overrasket

- Atb har vist at de lever i sin egen boble, og at de ikke føler noen trang til å kommunisere med de som er utenfor den bobla, sier Brendberg.

Han sier at de fleste froværingene ante at overgangen fra gammel til ny rute ikke ville gå knirkefritt.

- Det har jo vært samtaleemne i ett år snart, når folk reiser. At den nye båten var bestilt med alt for liten motor. At man skal spare miljøet med å ha så lav motorkraft, samtidig som man skal gå fem-seks turer mer i uka til Froan enn vi trenger. Det er ikke akkurat miljøbesparende, det, kommenterer Brendberg.

Ikke alle som skal reise, er rustet til å hente inn den informasjonen Atb gir.

- Ikke alle er på nett, og om man så er på nett og går inn på nettsiden til Atb, så er det litt pingpong hva som ligger der. Og gjennom sms-tjenesten har i alle fall ikke jeg fått noen informasjon om nyrutene. Men vi har heldigvis en levende ryktebørs. Her er folk vant til å informere hverandre når vi for eksempel møtes på butikken,  forteller Hans Olav Brendberg på Sørburøya.

Olga Rødsjø Johansen mener også at Atb er alt for dårlige til å informere. Sist søndag måtte hun belære de som jobber med trafikkinformasjon om hvilke ruter som gjaldt.

- Jeg hadde ant ugler i mosen

Da reise hun med Frøyafreja inn til Dyrøya (etter gammelruta), men så viste det seg at bussen som skulle korrespondere, gikk etter nyruta, og var allerede gått fra Dyrøya da ferja kom inn.

- Det var ikke gitt noe informasjon om dette. Men jeg hadde ant ugler i mosen, og printa ut rute fra nettet. Så da vi stod der, ringte jeg 177 for å fortelle at det skulle vært en buss her. Men heller ikke de viste hvilken rute som gjaldt. Jeg måtte belære dem over telefonen. Etter flere runder innrømmet de at jeg hadde rett. Men da hadde det gått nesten en time, og bussen som gikk etter nyruta kom til Dyrøya, forteller Olga Rødsjø Johansen.

Etterlyser kunngjøringer

Hun etterlyser kunngjøringer, oppslag, og at de som jobber på bussene og båtene får informasjon som de kan videreformidle til de reisende. Heller ikke hun har mottatt informasjon om nyrutene på sms-tjenesten hun abbonnerer på.

- Jeg kjenner jo litt til systemet, og vet hvor jeg bør orientere meg. Men eneste grunnen til at folk her på Mausund har visst en del, er på grunn av Hitra-Frøya. Når de leser noe på nett, så spres det videre. Men vi har jo aldersammensetning på Frøya som tilsier at ikke alle er på nett og får tak i informasjon, sier Olga Rødsjø Johansen.

Siste informasjon fra Atb er at «Frovær» ennå ikke er klar. At «Frøyfart» og «Frøyaferja» fra 3. februar gikk i den nye ruta, men at kjøretøy kun kan tas med på ferja.

Olga Rødsjø Johansen