«Gåsø Viking» ble døpt med brask og bram i april i år.

- Akkurat nå er den vel Norges mest moderne brønnbåt, men det er jo helt til det bygges noe nytt, sa brønnbåtreder Helge Gåsø om den 78 meter lange båten i vår. De ble da døpt sammen med tre andre nye båter som skal seile på oppdrag for oppdretssnæringen.

Siden da har den gått på treårskontrakt med Lerøy Midt, med frakt av laks, avlusning og smolt-transport som oppgaver.

Men for et par uker siden fikk båten trøbbel og mistet fremdriften.

- Ikke særlig tilfreds

- Det har vært en produksjonsfeil på giret, så det har røket, sier Helge Gåsø til lokalavisa.

- Hva synes du om at det skjer på en så ny båt?

- Ja den er ny, så dette skal ikke skje. Vi er ikke særlig tilfreds. Det er en garantisak, men båten vil være mer eller mindre ute av drift i seks-sju uker, sier Gåsø.

Slepes rundt tiloppdrettsanleggene

På skipstrafikk-tjenesten hitra-froya.no kan se at «Gåsø Viking» er under fart, men at den har en slepebåt med samme fart tett fremfor baugen. Farten er på rundt fem knop.

- Båten frakter fisk, men slepes av slepebåt. Det betyr at alt går senere. Det passet ikke noe særlig akkurat nå, når det er stor etterspørsel etter brønnbåter i forbindelse med utfordringene med lus, innfrakt av laks og smolt-transport, forteller Gåsø.

Skroget til båten er bygget i Tyrkia, men alt av inventar og utstyr er levert av norske leverandører.

- Når blir båten reparert?

- Hvis alt går som lovet vil leverandøren komme oppover fra Molde for for å montere giret før 10.oktober, sier Gåsø.