Noen dager før jul bestilte Otto Eide en pakke som inneholdt en kabel til tuneren sin. Den gjør at han kan kose seg med TV i høytiden. Sendingen fra Canal Digital brukte kun fire dager fra Sverige til Trondheim. Men så sa det stopp.

En kjøretur til Kvenvær som skal ta rundt 2,5-3 timer fra Trondheim, ville ta tre uker før den kom fram.

- Dårlig kundeservice

- Det er helt håpløst at man skal vente så lenge på en pakke. Jeg fikk beskjed at de kjører hver dag til Fillan, men kun en gang i uken til Kvenvær. At de ikke kan kjøre en dag før den vanlige når de vet det kommer helligdager er dårlig kundeservice, forteller Eide.

Eide bestilte en ny kabel til Fillan for å kunne få bruke TV-en sin raskere da han fikk beskjed om leveringstiden.

- Det bør være unødvendig å skulle måtte bestille en pakke såpass langt unna der man bor. Hadde dette vært posten ville jeg fått den levert nærmere og langt raskere, mener han.

- Prøver å unngå slike situasjoner

Postnord som er firmaet som skulle levere pakken til Eide, bekrefter at de har levering Eides postnummer på Kvenvær en gang i uken.

- I dette tilfellet rammes dette kolliet av helligdagene i julen. Vi ser av vår sporing av pakken at den er ankommet Trondheim mandag den 22.12. I og med at utkjøringsvinduet for dette postnummeret, er opplasting torsdag og utkjøring fredag, blir ikke pakken beregnet ut før den 09.01.15.

- Hvis det hadde vært en ordinær uke, ville pakken blitt beregnet ut den 26.12.14. Det skal tillegges at vi forsøker å unngå slike situasjoner, ved å tilpasse våre ruter for at våre kunder skal motta sine pakker raskere. Men, det skjedde ikke i dette tilfellet, innrømmer kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen.

- Det stemmer at en del mindre steder, har dårligere leveringsfrekvens enn steder med noe flere innbyggere. Vi forsøker å tilpasse våre ruteplaner etter hvor mange pakker det er til et område. Derfor er det enkelte steder som da vil ha færre leveringsdager, enn andre postnummer. Det stemmer også at vi leverer hver dag til de sentrale stedene på Hitra, sier kommunikasjonsrådgiveren videre.

- Ingen regler på leveringstid

Forbrukerrådets regiondirektør i Midt-Norge, Roger Helde, forteller at det er ingen regler for hvor lang leveringstid en pakke skal ha.

- Posten har ikke lenger monopol på pakkepost til privatpersoner. Mange får i dag pakker fra andre selskap enn posten når de for eksempel bestiller på nett. Det finnes ingen egne regler for hvor lenge du skal vente på en pakke. Det hele er avhengig av hva leveringsfirmaet lover når tjenesten blir bestilt. Det er den som sender pakken som i utgangspunktet har ansvaret for at du får varen i tide. Får du ikke varen innen avtalt frist kan du ha rettigheter som erstatning for økonomiske tap, eller heving av kjøpet.

- Forbrukerrådet råd er at du bruker forbrukermakten din og kjøper av butikker og tjenesteytere som bruker et fraktfirma som lever kjapt til deg, hvis du opplever at det er et problem, legger Helde til.

Otto Eide er ikke imponert over levringstidene til Postnord. Foto: Rune Eian.