Arbeidet med å tømme grunnstøtte "San Master" for 670 tonn ensilasje (flytende fiskeavfall) pågår onsdag formiddag for fullt. En båt beregnet for fiskefrakt ankom i går ettermiddag Hemnskjela. Lasten til havaristen pumpes nå over i fiskefrakteskipet «Hedda».

Denne løsninga gjør at "Scan Master" trolig kan tømmes langt raskere enn med tankbil-metoden, som først var planlagt.

- Tankbilen som kom i går, fikk problemer med å komme seg fram langs veien, siden den er for dårlig. Derfor er det to förbåter her nå som pumper ensilasjen over i en annen båt, forteller en i mannskapet til Hitra-Frøya.

Arbeidet tok til i går kveld, og man regner med å bli ferdig innen tre-fire timer.

- Da er båten så lett at vi ikke tror det skal være no problem å dra båten av grunnen på floa i tre-tida, forteller den ansatte. Sist det var høyvann, sjekket mannskapet at alle skipets funksjoner fungerer som de skal, og man regner derfor med at "Scan Master" kan komme seg videre med egen kraft.

- Hvordan har livet vært ombord de siste dagene?

- Det går bra, det gjelder bare å holde humøret oppe.

Det er blikkstille og finvær ved Hemnskjela, og været fram mot flo er også meldt å holde seg rolig. To slepebåter ligger i formiddag ute i leia og venter.

Det var natt til søndag den 72 meter lange "Scan Master" gikk rett på land i Strømsneset på Hemnskjel. Skipet var på vei nordover, og er lastet med fiskeensilasje, et råstoff for dyre- og fiskefôr. Ingen av mannskapet på seks ble skadet. Det er heller ikke registrert lekkasjer fra havaristen.