Tirsdag startet saken i Fosen tingrett der en mann står tiltalt for uaktsomt drap i forbindelse med ulykken på Fjellværøya, hvor en småbarnsfar i 40-årene mistet livet og hans to år gamle sønn ble alvorlig skadet.

Et vogntog fikk sleng og kolliderte med personbilen som familien satt i, 9.desember 2013. Saken ble ført i Hitra kommunesal.

- Erkjenner hendelsen

- Jeg erkjenner hendelsen og hva som ble utfallet, men ikke at det var min feil, forklarte tiltalte gjennom tolk og forsvarer.

Tiltalte fortalte videre at han hadde startet morgenen til vanlig tid i Fillan da han begynte på arbeidsdagen. Han hadde tidligere kjørt distansen rundt fire-fem ganger og hadde ikke noe bestemt tidspunkt han skulle være fremme. Han hadde heller ikke forsovet seg, sa han.

Befaring på ulykkesstedet

En mann i 40-årene omkom i møteulykken på Fjellværøya desember 2013.

Retten var også på befaring hvor ulykken skjedde i Ingeborgvika på Fjellværøya, for å bedre forstå hva som skjedde.

Ved hjelp av lekebiler fikk tiltalte demonstrert hvordan han oppfattet ulykken på stedet.

- Jeg startet på svingen og så at det kom billys imot. Da byttet jeg til nærlys og slapp opp gasspedalen. Men siden det var en oppoverbakke lengre fram, måtte jeg gi noe gass litt lengre fram for å ikke havne utenfor veien.

Vogntoget fikk sleng og havnet med førerhuset til høyre av veien før det ble vridd tilbake og traff personbilen ved akslingen. Førerhuset havnet så 90 grader til venstre etter kollisjonen med bilen.

- Jeg kom meg ut av vogntoget og fikk sjekket bilen. Der så jeg en liten gutt som jeg tok opp. Gutten skrek litt, så jeg prøvde å roe han ned og holde han varm siden det var litt kaldt ute. En dame kom og hun tok over barnet, slik at jeg og en person til fikk sjekket mannen i bilen. Han hadde ikke puls, så det var dessverre ikke mer vi kunne gjøre, forteller tiltalte.

- Hva slags fart hadde du da du kom til svingen?, spurte politiadvokat Silje Iren Mebust.

- Det er jeg usikker på fordi jeg konsentrerte meg om å følge med veien, svarte tiltalte.

- Siden det hadde snødd så mye, så jeg ikke skiltene om 60-sonen, siden de var dekket av snø, forklarte han videre.

Dette støttes av Harald Ekremsæter som var ulykkesundersøker for Statens vegvesen på denne saken, som bekreftet at skiltene var delvis nedsnødd da de ankom stedet. Føret skal ellers ha vært som et jevnt vinterføre med en temperatur på rundt null grader, ifølge han.

Overskred fartsgrensen

Ekremsæter kunne etter hjuldataene se at vogntoget hadde en fart på rundt 80 km/t da han begynte å bremse.

Denne fartsmålingen har en feilmargin på tre prosent opp eller ned, pluss at man må legge til 0,5 kilometer. Kjører man i 100 kilometer vil farten dermed vise mellom 103,5 til 97,5 km/t på en slik måling som et eksempel.

På dette tidspunktet er det rundt 90 meter før kollisjonspunktet og skiltet med 60-sone er passert. Det skal ha vært en fart på rundt 58 km/t ved selve sammenstøtet.

- Det er ingen bremsespor fra personbilen. Disse kan være ødelagt fordi personbilen ble skyvd rundt 15 meter tilbake etter krasjet. Hadde bremselysene fungert som normalt, kunne vi ha sett spor etter trådene inni den, men det gjorde vi ikke. Det tyder på at personbilen ikke rakk å bremse ned, fortsatte ulykkesundersøkeren.

- Det ikke noe ved personbilens stand som skal være utløsende for ulykken. Både den omkomne skal ha hatt på setebelte og gutten i barnesete var sikret slik han skulle, konkluderte Ekremsæter og Lin Bergstrøm som var kriminaltekniker fra Trondheim på saken.

- Det var ikke strødd eller saltet ut fra det vi så på veien, la hun til.

Audun Vognlid, som hadde ansvar for driftsdelen med veien, påpekte at det er like strenge krav på fylkesveien som en riksvei.

- Disse kravene er overholdt i forhold til brøyting og friksjonskravene som veien har ut i fra hvor mange som bruker den, sa han.

- Bør miste førerkortet for alltid i Norge

Politiadvokat Mebust argumenterte med at tiltalte hadde opptrådd uforsvarlig og burde dømmes til seks måneders ubetinget fengsel, der 60 dager skulle være betinget. Hun mente også tiltalte burde miste førerkortet for alltid i Norge. På grunn av tiltaltes økonomiske situasjon fremmet hun ikke krav om at mannen skal betale saksomkostninger.

- Tiltalte burde hatt lavere fart og han hadde kjørt den samme veien før. Ut fra det vi har hørt fra Vegvesnet hadde han klart svingen med rundt 54 km/t og ikke fått sleng. Farten ble for høy og tiltalte havnet i motgående felt. At han var yrkessjåfør og har kjørt i 15 år gjør ikke saken formildende. Som yrkessjåfør burde han også vite at to skilt på begge sider av veien betyr at det er en ny fartsgrense og ikke fortsatt 80 km/t.

- Han hadde kjørt det bestemte vogntoget i noen uker og kun kjørt i Norge i to måneder. Da burde han vært ekstra påpasselig når han merker det er glatt, la hun til.

- Bør la tvilen komme tiltalte til gode

Forsvarsadvokat Jon Reidar Aae mente at det var viktig at retten skal legge vekt på at tvil skal komme tiltalte til gode.

- Loggen viser at det ikke var strødd på stedet og det var mye snø siden skiltene ikke var synlige. Veien oppfyller ikke dagens krav til dimensjoner og det har blitt satt opp flere skilt, autovern og 50-sone etter ulykken. Min klient har vært samarbeidsvillig under avhørene og møtt opp hit av egen regning til tross for at han har lite penger, sa Aae.

På vegne av familien til de etterlatte mener bistandsadvokat Hasse Benberg, at de fire medlemmene har krav på 125.000 kroner hver, som blir rettet til Tryg, på grunn av tiltaltes økonomiske situasjon. Han påpekte at man kan måtte betale, selv om en blir frifunnet i strafferetten.

En dom i saken skal være klar rundt fredag 8.mai.