BÅT

Kystmuseet ble bevilget 96.000 kroner fra stiftelsen UNI til vedlikehold og reparasjon av shetlandsferga Vita etter at bunnventilen røk og ferga nesten sank.

- Vi er veldig glade og takknemlige for støtten, forteller samlingsforvalter Kristin Svendsen ved Kystmuseet.

Vita ble bygd i 1939 og dro i 1940 over til Shetland med flyktninger fra Norge. Etter åtte turer til Norge ble den tatt av tyskere i 1941. Skuta ble lokket inn i ei felle ved Folda fordi Rinnanbanden hadde infiltrert okkupasjonsmotstanderne som ventet på Vita. Resten av krigen var båten i tysk tjeneste og ble brukt til minerydding og som vaktbåt. Etter krigen ble Vita brukt i Nordsjøfisket og ble i 1990 overlatt til Trondheims Sjøfartsmuseum. I 1991 ble fartøyet overtatt av Vitas Venner på Hitra, som i 1992 ga den til Hitra bygdesamling. Det er Per Johnson som har hatt det fulle ansvaret for Vita, men det er Kystmuseet som står som eier.

- Per Johnson har gjort en helt fantastisk jobb igjennom 25 år. Han har gjort alt av vedlikehold og forvaltning, forteller Svendsen.

Vita har ligget hos Johnson på Helgebostad til den fikk bunnlekkasjen i februar, og ble slept til Ansnes båtbyggeri i april.

- Båten tilhører øyregionen

Johnson har sammen med Kystmuseet vurdert den videre framtiden for skipet. Etter mange runder i tenkeboksen har Johnson bestemt seg for å la noen andre overta det fulle ansvaret for båten.

- Vi på Kystmuseet har dessverre ikke personal, kompetanse eller ressurser til å ivareta skipet på best mulig måte, så vi prøver nå å få til en venneforening som kan ha ansvaret for henne, forteller Svendsen.

Kystmuseet er i samtale med Kystlaget i Trondheim om det er mulig at en undergruppe der kan sørge for båten..

- Vi jobber for at Vita skal få en plass på Fosen-kaia, men båten tilhører øyregionen og derfor vil vi få til en formidlingsavtale slik at båten kan brukes aktivt her, sier Svendsen.

Hans Jakob Farstad er formidlingsansvarlig ved Kystmuseet og forteller at intensjonen på sikt er at Vita blir åpen for publikum.

- Skipet skal bli brukt aktivt i formidling og bli mer synlig i øyregionen, forteller Farstad.

Båten er i dag reparert og sjødyktig, men det gjenstår enda en del reparasjoner. Store deler av dekket må byttes, og dersom skipet skal ta med folk ut er det mye som må gjøres med inventaret.

- Skipet må også sertifiseres, og det er en omfattende prosess, forteller Farstad.

Kystmuseet ønsker å lage et formidlingsarrangement til høsten før Vita forlater Hitra.

72 44 04 00 post@hitra-froya.no

Samlingsforvalter Kristin Svendsen ved Kystmuseet er veldig glade og takknemlige for støtten.