Med midler fra ExtraStiftelsen skal Kreftforeningen utvikle et undervisningsprogram i sol og UV-stråling for å gi skoleelever kunnskap om sol og solbeskyttelse. Kunnskapen egner seg like godt for foreldre.

- Norge er et av de landene i verden som har flest tilfeller av føflekkreft, den mest alvorlige typen hudkreft. Både det å bli solbrent og mye, intens soling over tid øker risikoen for hudkreft. Antall tilfeller har økt kraftig etter at vi har fått mer fritid, lengre ferier, flere reiser til solrike strøk og at flere bruker solarium, forteller spesialrådgiver i Kreftforeningen, Sigrid Elisabeth Trandum. i en pressemelding.

Heldigvis kan de fleste tilfeller av hudkreft unngås ved at vi beskytter oss bedre i sola.

Her er Kreftforeningens 4 viktigste solvettregler:

1. Ta pauser fra sola

2. Bruk klær, solhatt og solbriller

3. Bruk solkrem med minst faktor 15

4. Unngå solarium

Det er bra for både barn og voksne å være i aktivitet ute i sola. Ved å vite når vi må beskytte oss mot de sterke strålene fra sola, kan vi nyte fine sommerdager uten å bli solbrent.

Unngå å bli solbrent

UV-strålene er sterkest om sommeren når sola står høyt på himmelen. I løpet av dagen er strålene sterkest mellom klokken 12 og 15. Da er det fornuftig å ta noen pauser fra sola for å unngå å bli solbrent. Ikke vent til huden er rød før du går vekk fra sola – det kan ta flere timer før solbrent hud er synlig rød. Å bli solbrent er ikke bare vondt, det betyr også at hudcellenes arvemateriale skades, noe som øker risikoen for hudskader, rynker og hudkreft senere i livet. Vinterblek hud blir lett brent, så ta det rolig om våren, og ikke sol deg lenge ute i sterk sol. Det er viktig å huske at solbeskyttelse handler om mer enn solkrem.

Sterkere sol i sør enn i nord

Solstrålingen er mer intens jo nærmere ekvator vi er. Sola er altså sterkere i Kristiansand enn i Tromsø, og sterkere i Spania enn i Norge. Derfor er det ekstra viktig med solbeskyttelse på ferie til sydlige strøk. At mange får hudkreft i Norge skyldes først og fremst at når sola endelig er her, eller vi reiser til den, er det mange som bråsoler seg og som blir solbrent.

Lys hud er mer utsatt enn mørk hud

Solbeskyttelse er viktig hele livet, men barn, ungdom og de som har rødt hår eller lys hud trenger ekstra beskyttelse. Det er viktig å ta hensyn til egen hudtype. Jo mørkere hud, desto mindre behov for beskyttelse, men alle har behov for å beskytte huden om våren hvis de er i intens sol over tid.

Sola er også sunn

En positiv effekt av UV-stråler er at kroppen danner vitamin D. Det er lite sol som skal til for å få dekket dagsbehovet. Akkurat hvor mye, avhenger blant annet av hudtype, hvor du er og hvor mye av kroppen som er dekket av klær. For de som har lys hud, kan noen minutter sol på deler av kroppen være nok. Mørk hud er bedre beskyttet mot UV-strålene, og må derfor få noe mer sol for å lage vitamin D. Om vinteren er sola for svak i Norge til at kroppen kan lage vitamin D. Da er det viktig å spise fet fisk som laks, ørret og makrell, og ta tran eller vitamin D-tilskudd.

Solbeskyttelse ved UV-indeks over 3

Noen dager stråler sola mer intenst enn andre dager. UV-indeks sier noe om dette. Er den 3 eller høyere, er det viktig med solbeskyttelse. UV-indeks forteller også noe om når solbeskyttelse ikke er nødvendig. Om vinteren i Norge er den 1-2, og vi kan trygt være ute uten beskyttelse. Har du ansvaret for andre, for eksempel i barnehagen, på skolen eller på uteaktiviteter, bør du ta hensyn til UV-varselet.