Einar Arne Mjøs er en erfaren mekaniker, og har jobbet ved Hitra Marine på Dolmøya siden januar i år. Han ligger nå på sykehus med brannskader etter en eksplosjon i en båt 16.mai.

Tresfjordingen hadde gjort service på motoren i en 28 fot cabincruiser, da det smalt.

- Jeg vasket rent nede i motorrommet med diverse løsemiddel, vaskesprit og såpe og sånt. Så hørte jeg et lite "poff" rett under meg. Jeg er såpass kjent med slike ting, så jeg vet at det kommer en liten antennelse først, før det kommer til oksygen og det tar skikkelig fyr. Så jeg rakk å snu meg en halvrunde, slik at jeg fikk ryggen eller siden mot der eksplosjonen skjedde. Jeg fikk dekket til fjeset på et vis, så jeg ikke ble så sterkt forbrent der. Jeg fikk første, til andre grads forbrenning, men det holder på å gå seg til ganske bra, forteller Mjøs fra sykesenga ved St.Olavs, der han ankom med luftambulanse 16.mai.

Det ble svært varmt i det trange motorrommet da gassen brant opp i eksplosjonen og han kunne ikke unngå å bli kraftig forbrent på den bare huden som vendte mot eksplosjonen.

- Det var veldig varmt den dagen, og jeg gikk i t-skjorte. Jeg fikk den påfølgende brannen på undersiden av overarmene, og armhulen på venstresiden.

- Hva tenkte du da?

- Jeg tenkte at her er det best å komme seg ut av båten og få avkjølt der jeg ble brent. Så jeg tok fart og hoppet ned fra båten. Da landet jeg på høyre hæl og ble litt forslått der.

- Var det vondt?

-  Hva kan jeg si. Når sånt skjer så blir man veldig redd for brannskader, så jeg fikk litt panikk. Men det var veldig bra jobbet av de jeg jobber sammen med. De beholdt roen så godt som mulig. To av karene slukket brannen som hadde startet i innredningen på båten. Og fruen til Sigbjørn Johansen fikk kjølt meg ned, for å si det sånn, og sistemann ringte ambulanse og politi, og tok kontakt med min familie. Det var veldig bra utført av alle.

- Hvordan føler du deg akkurat nå?

- Ganske greit egentlig. Jeg er ved godt mot for å si det sånn. Jeg håper å komme meg i jobb igjen ganske hurtig.

- Hvordan skjedde eksplosjonen?

- Antagelig hadde det dannet seg noe gass av løsemidlene som ble brukt til rengjøringen. Samtidig ladet vi batteriene på båten, så det var strøm på. Jeg tror det oppsto en gnist, kanskje i lensepumpen i kjølen på båten. Det var der antennelsespunktet var. Det gikk riktig godt, i forhold til hvordan det kunne gått. Da kunne det blitt riktig ille.

- Hvordan kunne det gått i verste fall da?

- Man kan tenke seg hvis det var et lukket maskinrom, der trykket ikke fikk evakuere på den måten det gjorde, så kunne det blitt ille. Kroppen tåler ikke så veldig store trykksvingninger før det blir livstruende. Heldigvis skjedde det såpass åpent at det ikke ble noe annet enn varme.

- Hvordan ser du på å rengjøre et motorrom igjen med løsemidler?

- Nei, det kommer vi til å endre litt rutiner på. Det har vi snakket om vi som jobber her, at vi må bruke andre midler til å rengjøre, så det ikke skjer noe lignende igjen. Men det ser jeg ikke på som noe problem. Man lærer av feil, og må bare bygge seg videre, sier Mjøs.

Arbeidstilsynet bekrefter overfor lokalavisa at man er orientert om hendelsen og at man i løpet av fredagen skal ta stilling til på hvilken måte ulykken skal etterforskes fra deres side.