- Hadde det ikke vært for at Willy Larsen kom til unsetning , vet jeg ikke hvordan det skulle gått, da mannskapet på Hedda forlot meg liggende i sjøen, sier Myrseth.

Redning i sikte

Skipper Tor Myrseth var på vei ut for å sette line, da han plutselig reagerte på at båten hadde kommet noe ut av kurs. Da han imidlertid skiftet posisjon smalt det umiddelbart på motsatt side og båten gikk helt opp på et undervannsskjær og ble stående tørr.

Etter han med sjelvende hånd fikk fisket frem mobiltelefonen og ringt etter hjelp, kom en båt til syne lenger ut i leia. Dette var Lerows skip Hedda. De signaliserte til Tore at de ville dra han av sjæret og kastet et tau over til den grunstøtte skipper.

Rett til bunns

Etter å ha festet tauet til båten dro Hedda Tore av skjæret, og imidlertid rett til bunns. Båten sank i det tempo båten trakk og rundt ti sekunder senere lå Tore og fløt i sjøen med båten synkende under sine føtter.

–Da redningsmannskapet så at båten sank, kappet de tauet før de knyttet på ei blåse og kastet blåsa på sjøen. Det var det siste jeg så av dem, hevder Tore, klart opprørt over situasjonen.

-Der lå jeg og basket i sjøen, og hadde det ikke vært for at Willy Larsen kom til unsetning med sin båt, vet jeg ikke hvordan det skulle gått med meg, forteller Tore Myrseth til lokalavisa Hitra Frøya.

Grov uvitenhet

Myrseth er klart opprørt over situasjonen og presiserer at det hele skyldes grov uvitenhet blant de tapre redningsmenn på båten Hedda. Han sier at grunnen til at båten sank, var måten den ble trukket av skjær på, da det viste seg at det ikke var tegn til hull i skroget.

- At de dro båten sidelengs ned i sjøen til den sank var jo så, men at de stakk av og kappet tauet uten å si et eneste ord er helt forkastelig av sjøfolk, sier Tore Myrseth til lokalavisa.

Prøvde å hjelpe etter beste evne

Per Egil Øyen, som  var en av mannskapet på båten Hedda, forklarer at de prøvde å hjelpe Myrseth så godt som rå var. Men at de selv kjørte en slange på propellen under redningsaksjonen, noe som gjorde at de måtte gå fra området så fort som mulig ,da de selv ikke ønsket å havne på skjæret med helt ny båt.

De dro fra stedet i full forvisning om at Myrseth fikk hjelp av de andre båtene som nærmet seg stedet, og før de dro kappet de tauet og knytte på en fender som livline til den kavende mannen.

- Om det var et hull i skroget, eller vi som dro han ned i sjøen, blir umulig for meg å si, sier Øyen, som presiserer at de prøvde å hjelpe etter beste evne.