Karlsen er daglig leder i Trøndersk kystkompetanse, som sist uke arrangerte såkalt Innovasjonscamp for 9. klassingene på Sistranda og Fillan skole for fjerde året på rad. Innovasjonscamp er en treningsleir i kreativitet og nyskapning, og en idekonkurranse for elever og studenter. En ekstern oppdragsgiver gir elevene en reell utfordring der de skal levere en best mulig løsning. Elevene fikk utdelt to problemstillinger å velge mellom. Den første oppgaven gikk på skape en modell for utvikling av reiselivet på Hitra og Frøya. Oppgave nummer to dreide seg om kommunesammenslåing.

Ingen hemninger

I et døgn jobbet elevene med utfordringen og laget modeller. På klasserommet flyter det av pappkartonger, hønsenetting, limpistoler og tusjer.

- Det som er fint med elever i denne alderen er at de ikke har noen hemninger, sier Nils Jørgen Karlsen. De tenker ikke på kostnader eller hvorvidt det er praktisk mulig å gjennomføre. De setter ideene sine ukritisk ut i live. Og det manglet ikke på gode ideer. Karlsen roste elevene for det gode arbeidet de har gjort.

Alle deltakerne ved Fillan skole
Alle deltakerne ved Sistranda skole

- Jeg har aldri opplevd en Innovasjonscamp der gruppene har jobbet så målbevisst og produsert så mye på så kort tid, hevder Karlsen.

Frøya: Frøya som ski-destinasjon

Gruppe 3 på Sistranda hadde valgt reiselivsalternativet og lagd en modell av et skisenter. Senteret er formet som et snøflak og består av flere deler. Spa, hotell, treningssenter og kino er bare noe av segmentene. Over senteret er det en glasskuppel for at det alltid skal være minusgrader slik at snøen ikke smelter. I tillegg har de laget temahytter det går an å leie, til for eksempel bryllupsreise. Solcellepanel på taket skal minske strømutgiftene.

Ubåt-tur

Ubåten gruppe 5 hadde laget var et annet eksempel på hvordan reiselivet kan utvikles på øyene. Ubåten frakter folk rundt Frøya og stopper på forskjellige steder. På stoppestedene tilbys dykketurer. De har også dykkerkurs for folk som ikke har dykkerlappen. Turen rundt Frøya vil ta seks til syv timer. Tanken bak ideen er at mange drar til Frøya for å oppleve havet og å fiske, men de ønsket å vise at Frøya også har mye å tilby under vann.

Gruppe 3, f. V. Betina Bakken, Thea Eidsvaag, Eirik Hammervik, Benedicte Valvåg, Kristian Stenghaug, Pongsiri Thongchum

Felles videregående skole

Gruppe 1 var en av få som valgte å jobbe med kommunesammenslåing. De hadde laget en modell av en ny felles videregående skole som skal ligge ved Dolmsundet. Skolen er bygget over flere plan med et stort aktivitetssenter i underetasjene der undervisningen på idrettslinja vil foregå. På taket kan man hoppe i strikk. Der er også skolens kantine lokalisert.

Glassgulv

Et akvarium med fisker og skalldyr var utgangspunktet for gruppe 8 sin ide. De har laget strandhus med glassbunn slik at man kan følge med på livet under vann. Husene kan leies ut til turister. Denne gruppa vant prisen for beste presentasjon.

Undervannssenter

Gruppe 2 hadde laget en modell i papp og piperensere av et undervannssenter. Det skal bygges like ved det nye kultur-og kompetansesenteret. Ut i havet går det ei brygge der det på enden er ei heis som går ned i havet. Under havet, med glassvegger, er det et senter med blant annet spa og suvenirbutikk. Elektrisiteten kommer fra en vannmotor som gjør om bølger til strøm

Elevene presenterte sine ideer foran en jury og ble bedømt både på ide og presentasjon.

Hitra:Tvilling-kuplene

To bobler med forskjellige årstider mener gruppe 5 vil øke turiststrømmen til Hitra. Kulpene ligger ute på sjøen ved Hestvika og har et Sommerland i den ene, og et Vinterland i den andre. Plastvelvingene gjør at det alltid er kaldt i Vinterland, og monterte solariumslys gjør et det alltid er varmt i Sommerland. I Sommerland har du tilbud om vannski, surfing og paraseiling. Du finner også en restaurant og ei sandstrand her. I vinterland kan du stå på slalåm, langrenn og ake. Det går busser fra Værnes hver time. Prisen ligger på 300 millioner og finansieres av Lerøy, Rema 1000, Trønderenergi og Tine. Denne gruppa vant førsteplassen for beste innovative ide.

Modell av Hjorteworld av Gruppe 1

Hjorteworld

Gruppe 1 har laget en modell av en familiepark med mange severdigheter. De tilbyr blant annet hjorteridning, badeland der du kan svømme med laks, og restaurant med lakseakvarium rundt. Du kan også få en guidet tur med toget eller leie en hjort i bånd hele dagen. Denne gruppa vant førsteplassen for beste presentasjon, og det var mye takket være en utrolig fin og forseggjort modell. En slik park er langt fra billig, og gruppa har regnet ut at totalprisen på denne familieparken blir 1,65 milliarder.

Motorsportbane

I Neverlia planlegger gruppe 9 å plassere en ny motorsportarena. Målgruppa er alle som liker fart, spenning og lukten av svidd gummi. Av mat tilbyr de Bananas™ og sushi. Bananas™ er en banan som ser ut som en ananas og smaker både banan og ananas. For å promotere arenaen vil sosiale medier bli flittig brukt. Aktivitetene som tilbys er dragracing og NASCAR. NASCAR-banen gjøres om til skøytebane på vinteren.

Hitralaksen -laksebåt

Ideen til gruppe 10 var å lage en stor båt formet som en laks. Denne båten drar rundt i hele Midt-Norge og reklamerer for Hitra. Båten består av tre etasjer. I underetasjen er det vinduer slik at du kan se under havet. I hovedetasjen er det en bar, kinosal og paintball-bane. Tredje etasje består av et kjøpesenter.

Gruppe 8, f. V Ingeborg Wahl, Karl Gustav Johanneson, Thorgrim Nordhammer, Elise Nilsen, Andrea Wahl Jørgensen

Flytende vannpark

En flytende familievannpark plassert på Sandstad, var gruppe 3 sitt bidrag til å utvikle reiselivet på Hitra. Parken er spekket med aktiviteter for hele familien. Paragliding og et tivoli med et gjennomsiktig pariserhjul som går under vann, er bare to av aktivitetene. Gruppa har selvfølgelig tenkt på losji for gjestene, og har bygd Hitra opplevelseshotell, med en restaurant der det serveres lokal mat.

Godt samarbeid

Innovasjonscampen er et samarbeid mellom Trøndersk kystkompetanse, Ungt entreprenørskap, samt Sistranda skole og Fillan skole. Karlsen innrømmer at selv om ideene er utrolig kreative og gode, kan det bli vanskelig å sette de ut i live. De mest realistiske var utleie av strandhus med glassgulv og felles videregående skole.

- Det å få ungdommen til å tenke på fremtidige visjoner for øykommunene og en mulig sammenslåing er veldig matnyttig for både oss og dem, sier Karlsen.

- Selv om elevene bare går i 9. klasse er de veldig bevisst på hva som er Frøya og Hitra sine styrker. Nesten alle gruppene på Frøya har med tilknytningen til havet og havbruksnæringen og flere har tenkt på å bruke Bewi og Salmar som investorer, forteller Silje Paulsen fra Trøndersk kystkompetanse. Gruppene på Hitra har bygd ideer på både lakseoppdrett og de store hjortestammene øya er så kjent for.