- Jeg begynte å trene i november 2014, etter at Trimfit åpnet på Fillan. Jeg ble dratt med av ei venninne, og etter hvert har treningsiveren eskalert, forteller Mia Hjertås.

Bikini-fitness

Gjennom en annen hitterværing, Christine Faxvaag, ble Mia introdusert for fitness.

- Fitness handler om trening og være i god form, slik at man får en viss fysikk som passer inn i ulike fitness-klasser.

Mia skal konkurrere i kategorien Bikini Fitness.

- Det er mest fokus på å være feminin her, og vanligvis ikke den klassen med mest masse i muskulaturen, i alle fall ikke i overkroppen. I klassen over, Bodyfitness, går man lavere i fettprosent og skal ha mer muskler. I Athletic Fitness går det hele mer på prestasjon så der konkurrer man i roing, pull ups og dips i tillegg til å posere. Klasser over der igjen inngår i Bodybuilding-sjangeren.

Ett skritt lenger

Mia startet å trene mot debut i fitness fordi det virket spennende, og fordi hun er et konkurransemenneske.

- Jeg hadde lyst til å utfordre meg selv, og gå et skritt lenger med treningen min. Etter som jeg så resultatene komme etter hvert og jeg ble bedre kjent med miljøet, ble jeg enda mer interessert. Jeg ville bli så god at jeg kunne stille i fitness.

Fra mandag til fredag trener hun omlag tre timer daglig, både alene og sammen med andre.

- Jeg reiser blant annet inn til byen og trener med flere ved Kaliber Gym. Det er ikke et miljø for fitness på Hitra, men det er en del som trener seriøs styrke her.

Disiplin og kontinuitet er nøkkelen for å lykkes med fitness, sier Mia som trener omtrent tre timer daglig, fra mandag til fredag.

Tre konkurranser

I løpet av våren skal Mia delta i tre ulike konkurranser.

Hennes første konkurranse blir Sandefjord Open den 19.mars.

- Deretter skal jeg delta på hjemmebane på Kaliber Open ved Scandic Lerkendal den 2.april.

Selve hoved-stevnet blir Oslo Grand Prix den 9.april, hvor Mia også her belager seg på hard konkurranse.

- Her er det flest deltakere og dette er konkurransen hvor man kan kvalifisere seg til NM.

Hvordan anser du dine sjanser under disse konkurransene?

- Man blir så klart nervøs, når man skal presentere seg selv og hvorvidt man har lykkes fysisk. Men jeg tror og håper i alle fall selv, at så lenge jeg klarer å holde hodet kaldt og posere slik jeg har tenkt, så kan jeg forhåpentligvis ha gode sjanser til å gjøre det bra. Jeg skal gjøre alt for å vinne, jeg er ikke mer beskjeden enn at jeg sier det. Jeg har trua!

På konkurransediett

I forkant fitnesskonkurranser, må deltakerne følge en konkurransediett.

- Som regel er det lurt å starte i god tid, slik at man trapper gradvis ned før selve konkurransen. Jeg er glad i god mat og godteri, så det er til tider en stor utfordring.

Mia startet på sin konkurransediett den 3. januar.

- Det er ingen selvfølge at kroppen spiller på lag med deg når du skal ned i fettprosent, men for meg har det heldigvis gått veldig bra foreløpig.

Forberedelser dagen før

Dagen før en konkurranse, står det grundige forberedelser for tur.

- Alt håret på kroppen skal barberes bort, så legger vi et lag brunfarge som vi dusjer av, før vi legger på et lag til, forklarer Mia.

Timene før konkurranse skal man bare ta det helt med ro, og slappe av liggende med beina høyt.

Mia forteller at det er individuelt hvordan hver og en gjør det, men at det er vanlig å kutte ned på vanninntaket, for eksempel en dag i forkant. Det er også de som spiser ekstra karbohydrater for å få større og mer trykk i muskulaturen sin under konkurransen.

Mia Hjertås skal konkurrere i Bikini-fitness. I forkant konkurransene øves det inn kvartvendinger, samt ulike poseringer de skal vise foran dommerne.

"I-walk"

Neste morgen er det å stå opp tidlig, for å ordne sminke og hår.

- Hver person får utdelt en delegat fra teamet de stiller for. Jeg får med meg en person i fra klubben min Kaliber FKK, som hjelper meg å legge glaze, varme opp og hjelpe meg med andre ting – som gjør at jeg stresser ned og vet når jeg skal varme opp og gå på scenen.

Under selve konkurransen skal alle deltakerne sammenlignes ute på scenen, gjøre kvartvendinger, samt ulike poseringer som de har øvd inn på forhånd foran dommerne.

- De beste går til finalen, hvor man kommer inn på scenen en og en og fremfører det som nå kalles en i-walk, hvor man skal vise seg fra sin beste side til musikk.

Tilbake til hverdagskroppen

En nøkkel til å lykkes i fitness sier Mia, er disiplin og kontinuitet.

- Tid sammen med venner, kjæreste og familie, og mye av det sosiale blir nedprioritert i tiden før konkurransene. Dagene mine er lagt opp etter treninger, nok hvile og mat.

Mia medgir at hele prosessen med å perfeksjonere seg i forkant konkurransene kan virke litt ekstremt, men at hun har forelsket seg i å leve slik.

Etter at konkurransene er over, gjenstår det minst like hardt arbeid, som går mer på det mentale.

Det er viktig å få frem at konkurranseformen ikke er noe man kan vedlikeholde videre inn i hverdagslivet, påpeker konkurranseklare Mia Hjertås. - Når man skal bedømmes ut fra kropp og utseende må man være hardhudet og sterk - både i kroppen og i hodet.

- Diett er morsomt og lett når fettprosenten går ned og man har konkurransene å se frem til, men mange er nok ikke klar over at tiden etterpå kan være mer krevende enn det å være sulten og sliten. Hvis man ikke klarer å følge noe som heter ”Reverse Dieting” som betyr å gradvis trappe opp matinntaket igjen, kan man legge på seg mye og det raskt. Å gå fra vaskebrett og bulende blodårer, til å bli mye større på kort tid kan være en stor påkjenning, det kan i verste fall resultere i lavt selvbilde og spiseforstyrrelser. Dette er nok litt av grunnen til at fitness har fått et dårlig rykte.

Det er viktig å få frem at konkurranseformen ikke er noe man kan vedlikeholde videre inn i hverdagslivet, påpeker Mia.

Mia sier at hun føler at en del unge jenter kanskje har vrangforestillinger rundt fitness.

- De har sett bildene som legges ut av deltakerne når de er konkurranseklare, men skjønner kanskje ikke at konkurransekroppen ikke kan opprettholdes i det daglige. Det er viktig å huske at man verken blir glad eller spesielt sunn av å ha slik en lav fettprosent i en lengre periode. Når man dessuten skal bedømmes ut fra kropp og utseende, må man være hardhudet og sterk - både i kroppen og i hodet, påpeker konkurranseklare Mia Hjertås.