Tor Edgar Hassel fra Sandstad debuterte i dragrace på flystripa på Gardermoen for et par helger siden. Da deltok han på SCC (Scandinavina Cal-look & Classic), et av Nord-Europas største og beste treff for gamle folkevogner. Hitterværingen vant sågar sin klasse på dragracekjøringen på treffet.

Ingen bremsing, maks fart

Tor Edgar er først ute i dragracet, han er nettopp ferdig med sin første runde og har brukt litt over 20 sekunder. Han har aldri kjørt løp før, men i sin debut leder han gruppen for originale motorer.  Alt har fungert bra, bilen holder og Hassel er klar for flere runder. Han vil kjøre det remmer og tøy kan holde. Han tenker ikke heller på at han kan kjøre i stykker noe før hjemturen til Hitra.

- Jeg har med en verktøykiste, svarer han lakonisk på spørsmål om han har med ekstra deler.

Han satser altså på at han skal kunne fikse det som eventuelt går i stykker.

USA-inspirert

Hassel vant til slutt klassen sin på 19.94 sekunder, og han vet allerede nå at han er tilbake på samme sted til neste år. Dragkjøringen har gitt mersmak.

Bilen hans er en 1965 modell boble, som er lettere modifisert. Motoren er en standard 1,5 liter.

Bilen er bygget i en stil som kalles California-look, som ble populær på Vestkysten av USA, på starten av 70-tallet. Felgene på Tor Edgar sin bil er veldig typisk for stilen.

Bilen er ellers nøytral og diskret, den har en dyp blå lakk, som reflekterer skydekket som ligger over Gardermoen Raceway denne lørdagen.  Det er den gamle militære flystripa som gjør tjeneste som løpsbane.

Folkevogn er enkelt

-Jeg vet ikke helt hvorfor det ble folkevogn for meg. Tror det er noe med enkelheten, sier Tor Edgar.

Man kan med enkle midler skape en veldig annerledes bil, en bil som vekker oppsikt.

Folkevogna er så enkel at man kan gjøre alt selv.

Akkurat det er en fordel, når man vet man har godt og vel 50 lange mil, før man er hjemme på Hitra igjen. Men han kjørte over 100 mil, uten et eneste feilslag.