DUVANavnet “Duva” (skrives egentlig Dufa, men uttales Duva) kommer fra Norrøn mytologi. Havguden Ægir hadde ni døtre med sin Ran – disse ni var bølgene, og en av dem het Duva. Hun må ha vært den rolige og gode – og hun er den vi vil være på lag med. Hun er den vi vil duve avsted med. Og kanskje kan hun legge inn et godt ord for oss hos sin far og mor – havets herskere?! Vi vil helst være så gode venner med dem som mulig ;-)
The name “Duva” originates from Norse mythology (it is originally spelled Dufa, but pronounced Duva). Ægir, the god of the ocean, had nine daughters with his wife Ran, and these nine daughters were the waves. One of them was named Duva. She must have been the calm and good natured one, as the Norwegian verb derived from the name means “to pitch” or “to sway calmly” – and she is the one we want on our team. She is the one we want to sail away with. And maybe she can put in a word for us with her mother and father as well – the rulers of the ocean?! ;-)
BÅTENBåten er en GibSea 402 i glassfiber, bygget i La Rochelle, Frankrike, I 1988 av Gilbert Marine. Den er 40 fot, har 3 lugarer, 2 akter med egen vask og felles toalett og dusj, captains cabin i baug med eget toalett og vask. Det er også 2 meter under taket! Luksus! Ganske bred, 388 cm, dybden er 225 cm og vekten er ca. 7.500 kg.
Den har en 40 hesters Yanmar dieselmotor, dieseltank på 160 liter og 2 vanntanker på 150 liter hver.
Seilgarderoben består av 1 stk.140% rullegenoa, stormfokk, 2 storseil og en asymmetrisk spinnaker.
Av elektronikk er det; Furuno radar, NASA Navtex, kortbølgemottaker for værkart og SSB-sendinger, Garmin kartplotter, 2 håndholdte Garmin GPS, PC med sjøkart for hele verden, satellitt-telefon for samtale, SMS og internett(værfiler og reisebrev), inverter 220-12 volt, dybdemåler, vindinstrument Raymarine ST60, CD-spiller med høytalere inne og ute (med sub..) AIR-X vindgenerator, Xantrex 50Amp helautomatisk 3-stegs lader, startbatteri 120Ah, forbruksbank 4 x 120Ah.
Redningsutstyret består av redningsflåte, havfiske og fluefiskeutstyr (for Catos sjel... he,he!), grab bag med diverse lys og røyk, håndholdt VHF, EPIRB (nødpeilesender), stort medisinskrin med MYE.., kasteline, oppblåsbare flytevester og seler med festeliner, vann og nødproviant.
Kjøleboks, svalboks og parafinkomfyr med 2 bluss og stekeovn.( Parafin for å unngå gasslekkasjer)
1 år gammel 15 hesters Suzuki, men lettbåt (dingy) må kjøpes inn ved ankomst New Zealand..
Båten er ikke ukjent med langturer. Den ble overhalt og seilt i fra Norge høsten 2007 av 4 gutter under navnet Balder. Godt brukt over Atlanteren til Karibien, gjennom Panamakanalen, over Stillehavet til Tonga, der Cato mønstret på, og videre til Opua, New Zealand. Der ligger den og venter i Bay of Islands på sine nye eiere på nyåret 2010, med ny girkasse – og forhåpentligvis UTEN kakerlakker! ;-)
The BoatThe boat is a GibSea 402, built in 1988 in La Rochelle, France, of Gilbert Marine. She’s not unfamiliar with long voyages. Autumn 2007 4 boys, age 28, left Norway for the warm waters of the Caribbean and they continued to the Pacific ocean and all the way down to Opua, New Zealand. She’s waiting for us in the Bay of Islands in December 2009, with a new transmission and, hopefully, NO cockroaches!
(Try the Norwegian part for the specifications ..)