På ordførerpulten foran John Lernes (Ap) ligger bunker av ulike dokumenter. Vi skal ikke påstå det flyter, men her er mye forskjellig. Og det er ikke så rart; Knapt en kommune i landet har en mer sprikende jobb foran seg enn Snillfjord de neste par årene. Snillfjord skal til Hitra, Snillfjord skal til Orkland og Snillfjord skal til Hemne/Halsa. Tre formidable sammenslåingsoppgaver for en liten organisasjon.

Det er morgenen etter folkemøtet på Hemnskjela oppvekstsenter, der han og kollega Haugen informerte om status pr. nå og om forventningene.

- Det kom ikke så mange spørsmål, sier Lernes, kun dager før det er ventet at Stortinget gjør det formelle vedtaket som sier at deler av Snillfjord og hele Hitra skal slå seg sammen til en ny kommune fra 1. januar 2020.

Svært mange uløste tema

Selv er Lernes opptatt av at dette skal gå så smidig som mulig, og at det forhåpentlig er mulig å ”gjenbruke” løsninger man finner sammen med Orkland til bruk i Hitra-prosessen. Og omvendt. Likevel er det ikke til å komme bort fra at svært mange spørsmål er uløst, her skal mange tas vare på – både ansatte og innbyggere -, lover og regler skal harmoniseres, det samme gjelder alle datasystemene innenfor alle fagfelt. Verdier skal fordeles, to arbeids- og politiske kulturer skal med tida bli én.

- Ja, tenk bare på gårds- og bruksnumrene. Her har Hitra og Snillfjord mange nummer som krasjer. Her må vi få nye. Og avgiftsnivået i Snillfjord er gjennomgående lavere enn hos Hitra. Her må vi finne nye nivåer. Og vassverket i Slåttavika har andre alarmdatasystemer enn vassverket på Hitra…

Venter på 8. juni

Lernes ramser opp når lokalavisa ber om eksempler på foreløpig uløste oppgaver. Strand skole på Hitra-sida av leia er blitt definert som nærskolen (og ikke Krokstadøra) når elevene går ut av Hemnskjel oppvekstsenter. Det er det eneste formelle vedtakene som begge kommunestyrene har gjort. Nå venter man på stortingsvedtaket 8.juni, der alle forventer at rikspolitikerne vedtar det som lokalpolitikerne i Hitra og Snillfjord har sagt ja til. Og som et helklart flertall av innbyggerne i ytre deler av Snillfjord i en spørreundersøkelse har sagt at de støtter.

- Når vedtaket kommer, blir en del ansvar overflytta til fellesnemnda, forklarer Lernes. Fellesnemnda for Snillfjord+Hitra består av Nina Mjør (Sp), Lars Erik Strand Vitsø (Ap) og Lernes, mens Hitras representanter er ordfører Haugen (Ap), Eldbjørg Broholm (Ap) og Dag Willmann (H).

- Hvor mye makt får denne gruppa?

- Det er primærkommunene som har ansvar for drifta fram til 2020. Men nemnda skal rigge til en ny kommune slik at etter valget i 19, skal de nye politikerne kunne ta i bruk den nye kommunen.

Kulturer skal samkjøres

Selv om den ene parten er liten og den andre relativt stor, og kulturer skal kjøres sammen, er Lernes optimistisk foran jobben i tida framover.

- Hitra har jo rekruttert så mange ledere fra Snillfjord de siste åra. Rådmann, økonomisjef og teknisk sjef, så dette har vi kontroll på, sier han fleipende, men tar snart også på seg en mer erkjennende mine:

- Når vi nå får kommet i gang, må Snillfjord og Hitra ha en dag å presentere seg for hverandre. Jeg skal ikke for eksempel påstå at jeg kjenner det ytre av Hitra godt nok ennå, sier han.

Penger kommer

- Dette er en sammenslåing, ingen grensejustering.

I intervjuet gjentar han dette flere ganger. Selv om grensepinnene uansett ville stått der de nå kommer, handler det om så stor formell forskjell, som igjen gir ulike økonomiske utslag.

- Hvis dette hadde vært en grensejustering, da hadde det ikke fulgt penger med fra staten. Nå blir det en sammenslåing til en ny Hitra kommune. Nå får vi et inndelingstilskudd på 10 millioner kroner, et engangstilskudd på 3 mill.kr og reformstøtte på 5 mill. I tillegg har alle kommuner som slår seg sammen fått garantier for at de beholder dagens støtteordninger i 15 år framover. Det betyr at i 15 år får vi beholde dobbelt tilskudd, alle særskilte tilskudd Hitra og Snillfjord får i dag, blir videreført. Dette er en ”vinn-vinn” som betyr mye. Alt dette får vi fordi det er en sammenslåing. Vi hadde ikke fått noe hvis det nå bare var snakk om en grensejustering.

- Hva skal disse pengene brukes til?

- De er det nemnda som disponerer. Infrastruktur, kjøre sammen administrasjoner… det koster jo penger dette. Men nå skal vi ha en prosess på dette, og det er jo ikke alt det er like mye arbeid med. Jo mindre arbeid vi trenger bruke, jo mer penger igjen til andre ting, svarer han.

Motivet

Hvis Stortinget godkjenner alle tre prosessene, går rundt 300 av Snillfjord-innbyggerne mot Hitra, ca 270 til Hemne/Halsa og i underkant av 500 til nye Orkland kommune.

- Hva var motivet for å gå inn i denne tredelinga?

- Snillfjord har gått sakte men sikkert tilbake i folketall. Vi er en liten kommune med lite folk. I seg sjøl er det ikke noe problem å drive hvis man er kompakt, men vi er jo så vidstrakt, og vi er blitt tungdrevet. Det har vi gjennom inntektssystemet til kommunene fått kompensasjon for, men det har ikke vært rom for de store utviklingsprosessene.

- Og små fagmiljø kanskje?

- På skole og helse er det ok, mens andre tjenester der vi kanskje har en person i hvert miljø, trenger ikke være bare bra. Det kan være vanskelig å diskutere fagmiljøutvikling og man blir sårbar.

- I tillegg har vi de store endringene i kommunikasjonen. Da denne kommunen ble laga i 1964, gikk Hitraferga til Storoddan, veien til Sunde kom først i 1970, og over til Hemne midt på 70-tallet. Med nye veier, endret kommunikasjonsmønsteret seg. Og det er også litt av bakgrunnen for at det er naturlig at for eksempel Sunde og Hemnskjel nå ser mot Fillan.

- Du virker trygg på argumentene. Har du noen ganger tvilt på at dette er riktig?

Ønsket seg større kystkommune

- Jeg har vel ikke det, men av og til har jeg lurt på hvor denne prosessen bærer. Hadde vi fått et vedtak om å bli stående alene, hadde det vedtaket holdt til 8.juni og Stortinget vedtatt tvang. Husk at vi ønsket oss egentlig en enda større kystkommune der også Frøya og nordmøre var med.

- Hvordan føler du stemninga i bygda er nå?

- Stilt og fredelig. Selvsagt er det fortsatt noen som mener dette er feil, men det er stilt og fredelig. Å fatte vedtaket er ikke det store arbeidet. Nå skal vi begynne å se framover. Vi snakker jo også om en virksomhetsoverdragelse, alle kommunalt ansatte garantert jobb. Men samtidig er det etter min mening nå viktig at vi begge kartlegger hva vi har, også av bemanning. Jo smidigere vi får til overgangene , jo bedre. 1.1.20 skal alt være klart. Men om det er praktisk å kjøre i gang noe tidligere, så gjør vi det.

Hitras systemer videreføres

I intensjonsavtalen mellom Hitra og Snillfjord heter det at det er Hitras navn som skal videreføres. Det samme med kommunevåpenet. Og datasystemer og mer praktiske ting.

- Vi har ett vassanlegg her med overvåkningssystemer, de må jo være ett system likt med Hitra. Vi har en skole, Hitra har fem, her må jo lærerne bruke samme systemet. Hele bygningsarkivet vårt må jo inn i et annet system, sier Lernes og vi kommer inn på dette med gårds- og bruksnummer igjen. Og for ikke å snakke om de interkommunale samarbeidsavtalene som Snillfjord har rundt omkring. F eks barnevernet, som man har i lag med Hemne. Brann- og feiing, som man har sammen med Orkdal.

- Og eiendomsskatt på verker og bruk har både Hitra og Snillfjord. Her har vi utfordringer i nye Orkland. Hvis politikerne her ikke vil innføre eiendomsskatten, vil de ikke få noen inntekter fra den nye vindmølleparken… Det får jo bli opp til nye Orkland å bestemme. Men som du skjønner, det er mange problemstillinger. Og det er derfor vi trenger en kartlegging av folks kompetanse. Enhver kommune opplever jo litt gjennomtrekk i stillinger. Derfor er det kjekt å vite hva nabokommunen har. Så er det ikke sikkert at den nye kommunen trenger å ansette akkurat denne komptansen, men heller bruke pengene på annen og ny spisskompetanse.

Søker ny rådmann

- Det er litt spesielt at Snillfjord søker etter ny rådmann akkurat nå?

- Ja, og det oppfattes litt forskjellig at vi gjør det. Etter kommuneloven skal alle kommuner ha en rådmann. Det kunne vært løst med en delt rådmann hvis hele Snillfjord gikk til én annen kommune. Men her er det faktisk tre kommunesammenslåinger som skal skje. Selv om vi er knappe 1.000 innbyggere, er vi en egen juridisk enhet som fortsatt skal drives et par år. Og om vi blir gransket om 15-20 år skal det ikke herske noen tvil om at vi gjorde prosessen rett. Det er noe snillfjordpolitikerne har vært opptatt av.

- Dere skal inn i tre prosesser og forhandlinger med nye naboer. Klarer Snillfjord å være sterk i alle tre retninger samtidig?

- Det kan man sikkert sette spørsmålstegn ved. Men hovedprinsippet i alle de tre prosessene er at tjenestene skal bli bedre og folk skal få bedre tilbud. Det gjelder uansett hvor man bor hen i kommunen. Dette blir bra. Selvfølgelig er det noen skeptikere, men det er bra, for de kan bidra med å løfte fram ting som vi ikke har tenkt på.

Alt på plass til 1.1.20

Kommunale verdier skal også fordeles i tida framover. Kommunene har sagt at folketallet den 1. Juli i år skal være grunnlaget for fordelingsnøkkelen.

- Mye skal fordeles, og vi kan ikke holde på å endre fordelingsnøkkelen ut fra hvor folketallet hopper opp og ned i kvartalene framover.

Lernes stopper opp et øyeblikk og tenker tydeligvis på en ny, praktisk oppgave som ligger foran:

- Tenk på feiing av fritidsboliger, her har vi ikke samme forskrift. Hvor langt på fjellet skal feieren måtte gå for å feie, eller ut på øyene? Her må vi harmonisere regelverket. Hvis dette ikke er på plass til 2020, da blir det kaos på dagen.