Flere boligprosjekter på Hitra er blitt stoppet på grunn av krav om at gang- og sykkelvei må bygges før boligbyggingen starter. Men fylkeskommunen som vei-eier har ikke råd til å bygge gang- og sykkelveier, og kommunen får heller ikke forskottere kostnadene, før fylkeskommunen har lagt de aktuelle strekningene inn i sin prioriteringsliste.

Samtidig har veiene for lite trafikk til at fylket vil prioritere å bruke penger på gang- og sykkelvei.

Lagt på is

Bare mellom Sandstad og Hestvika er flere boligprosjekter lagt på is på grunn av denne rekkefølgebestemmelsen.

Et av boligprosjektene er Sandstadvika boligfelt, der det planlegges rekkehus med 60 boenheter ved det gamle ferjeleiet. Der har veivesenet krevd at de bygges ferdig 1,8 kilometer gang- og sykkelvei i retning Strand skole, før utbyggingen starter.

I denne saken var Fylkesmannen enig med kravet fra veivesenet og fylkeskommunen, og sendte saken videre til Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), for endelig avgjørelse av reguleringsplanen.

Samferdselsdepartementet anbefalte at det var greit å bygge boliger først. Men kommunalminister Jan Tore Sanner, som har det siste ordet, bestemte at Hitra kommune ikke får godkjenne reguleringsplanen for 60 boenheter i Sandstadvika, før det bygges gang- og sykkelvei mellom Sandstad og Badstuvik.

Fastlåst

Etter dette har situasjonen virket fastlåst. Gode utbyggingsprosjekter har blitt stoppet fordi det ikke har vært mulig å bygge gang- og sykkelvei i forkant av boligutbyggingen.

- Helt låst og uholdbar situasjon, kommenterte ordfører Ole Haugen om kommunalministerens beslutning om gang- og sykkelveier på begynnelsen av dette året.

Arnfinn Brechan (Ap) i Sør-Trøndelag fylkesting mener det har vært viktig å finne en løsning som også er tilpasset distriktene.

- Det gode har blitt det godes fiende

Men ordføreren, utbyggeren og fylkeskommunen begynte å lete etter alternative løsninger.

Arnfinn Brechan (Ap) sitter Sør-Trøndelag fylkesting, og er også medlem av Komite for infrastruktur hvor Karin Bjørkhaug (Krf) er leder. Han kjenner saken svært godt.

- Vi har lenge sett at vegvesenets krav har ført til at det gode har blitt det godes fiende. Gode løsninger har altså blitt stoppet av nærmest uoppnåelige krav som er godt ment.

- Vi og våre samarbeidspartier tok derfor tak i saken, og har jobbet med å fremme et prosjekt der utbygging av gang- og sykkelveier kan skje etter enklere metoder. I den sammenheng har Hitra og Melhus blitt utpekt som pilotkommuner, forklarer Brechan.

- Må ikke ødelegge for distriktene

- Det må ikke bli slik at vi ødelegger for distriktene med lover som er tilpasset tettbygde strøk. Derfor prøver vi nå ut en modell med enklere utbygging hvor vi også involverer den aktuelle kommunene for å finne alternative og rimeligere løsninger.

Fylkeskommunen har allerede bevilget penger til prosjektet, og det er ventet at fylkesutvalget gjør oppstartsvedtak senere i september.

To elementer

Oppsummert mener Arnfinn Brechan saken inneholder to elementer.

- Det ene er selve saken og en god løsning. Det andre punktet er et politisk skifte der vi sier at de samme reglene ikke nødvendigvis må gjelde for både tettbygde og grisgrendte strøk. Systemet må ikke stå i veien for gode løsninger, fastslår Arnfinn Brechan.

- Jeg har slitt med denne saken i lengre tid. Derfor er det ekstra godt at vi nå lykkes, sier ordfører Ole Haugen.

- Sanner sa nei, vi klarte det allikevel

Hitraordfører Ole Haugen er selvfølgelig svært fornøyd med at den vanskelige saken ser ut til å få en positiv løsning for Hitra.

- Jeg har slitt med denne saken i lengre tid. Derfor er det ekstra godt at vi nå lykkes. Kommunalminister Jan Tore Sanner sa nei, men vi fant likevel en løsning, smiler Haugen fornøyd.

Han er samtidig veldig fornøyd med å være med å på en utredning som gjør det mulig for mindre kommuner å få bygget ut gang- og sykkelveier.

- Enklere løsninger fører til redusert pris. Dermed ser det ut til at vi får til dette, sier Ole Haugen.

Samarbeidet om bygging av gang- og sykkelveien på Sandstad innebærer bl.a. at Hitra kommune bidrar med løsmasser fra vannverksutbyggingen ved Strandavatnet. I tillegg har også utbyggeren sagt seg villig til å bidra.

- Vi setter i gang straks formalitetene er i orden, sier utbygger Erik Ranheim som er glad for at man har funnet en løsning som gjør det mulig å etablere nye boligprosjekter.

Behov for boliger

Det er Trønderboliger As som planlegger utbygging av 60 boenheter i Sandstadvika ved det gamle fergeleiet.

Erik Ranheim er naturligvis meget godt fornøyd med utviklingen i saken.

- Jeg har arbeidet med dette i om lag to år uten at vi kom noen vei. Til slutt tok jeg kontakt med ordfører Ole Haugen for å se om vi kunne få til et spleiselag. Etter dette møtet har det gått rimelig raskt, sier en fornøyd Ranheim.

Straks formalitetene er i orden, vil han realisere planene i Sandstadvika.

- Går det som jeg håper kan boligene kanskje legges ut for salg før påske.

Han mener det var svært viktig å finne en løsning for gang- og sykkelveien.

- Det er lagt ut mye næringsareal i Sandstadområdet, og det er grunn til å tro at det vil være behov for mange boliger framover. Derfor er det viktig at det også legges til rette for boligbygging, mener Erik Ranheim.