Nå i desember starter byggingen av Hitra 2 for full. Frem til 2019 skal antallet vindturbiner på Eldsfjellet mer enn fordobles, fra dagens 24, til 50. Statkraft står for byggingen vegne av Fosen Vind AS.

Prosjektleder Torleif Sætrevik i Statkraft forteller at vindturbinene fra den danske produsenten Vestas skal landes ved Hitra kysthavn i 2019.

200 spesialtransporter

Derfra skal transporten opp til Eldsfjellet foregå med drøyt 200 spesialtransporter.

- Hver vindturbin er delt opp i tre blader, tre tårnseksjoner, og inntil tre maskinhusdeler. Hver del må fraktes for seg som spesialtransport, forteller Sætrevik.

Veien fra Straum opp til Eldsfjellet er allerede utbedret for transporten, og fra nyåret starter byggingen av vel 18 km vei ut til der de 26 turbinfundamentene skal bygges.

Men det trengs justeringer av veien også når spesialtransportene skal kjøre fra Kysthavna, via Fillan og til Straum.

- Spesialtransportene kommer ikke gjennom rundkjøringene i Fillan sentrum slik de er i dag. Det er ikke planlagt helt i detalj ennå, men de må midlertidig gjøres gjennomkjørbare. Og de må selvsagt tilbakeføres til den stand de er i dag etter at transporten er utført. Videre er det en liten kolle som må justeres, i innersvingen i krysset innerst i Barmfjorden, forteller Sætrevik.

Spesialtransport: Så store er bladene til de nye vindturbinene.

Stort antall arbeidsfolk

Det vil bli et stort antall arbeidsfolk når selve byggingen av infrastrukturen i det nye området starter ved årsskiftet.

- Det vil komme og gå litt, men den største grupperingen kommer nå med PEAB, som skal bygge veier og fundamenter. De vil ha en arbeidsstokk på rundt 50. Så vil linjepartner komme inn med rundt ti personer for rydding av ny linje. Senere kommer selvfølgelig Vestas inn for å montere vindturbinene etter at PEAB er ferdig, sier Sætrevik.

Servicebygg: Statkrafts servicebygg skal også bygges om, med nytt kontrollanlegg for Hitra 2.

Innkvarteringen av arbeidsfolkene skal skje på lokale overnattingsteder i øyregionen.

- Det kommer nok til å merkes, og det vil nok bli litt kaotisk i perioder. Det er mange av dem som er ungdommer. Men vi er veldig fokusert på å formane dem om at de skal oppføre seg pent og kjøre sikkert, sier prosjektlederen.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no

Tidslinje: Slik ser tidslinjen for byggingen av Hitra 2 ut. Utsnittet av bildet viser 9 av dagens 24 vindturbiner. De røde punktene viser(svært omtrentlig) hvor 11 av de 26 nye vindturbinene kommer. Se også faktaboksen. Foto/illustrasjon: Lars Otto Eide/Hasse Lossius