Har du kjørt mellom Frøya og Hitra og stusset over alle hullene i Frøyatunnelen? Lokalavisa har telt og kommet fram til at det er over hundre hull i tunnelduken. Vi ba Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen forklare hvorfor.

- Vi har inspisert fjellet bak tunnelduken og da har vi måttet skjære hull for å komme til. Vi har ikke brukt penger på å lime igjen hullene fordi det ville vært bortkastet, sier Jan Ivar Rødal og forteller videre at planen er å rive duken i hele tunnelen.

- Duken er i svært dårlig forfatning. Vi startet dette arbeidet for to år siden og har fjernet duken de 500 første meterne på Frøya-siden av tunnelen. Så snart vi får bevilget penger skal vi ta resten.

Duken er ikke kun kosmetisk, den har en viktig funksjon: vannsikring.

- Duken skal hindre vann fra å dryppe ned fra taket og i veibanen. Istedenfor blir vannet nå ledet bort i grøfter. Hullene har ingenting å si med tanke på vannsikring i Frøyatunnelen, legger Rødal til.

Statens vegvesen har inspisert fjellet bak tunnelduken, det er grunnen til de over hundre hullene i Frøyatunnelen.

Bedre lys

- Når blir resten av duken revet?

- Det kan jeg ikke svare eksakt på - annet enn så snart vi får bevilget penger til å gjøre jobben. Budsjett vedtas av bevilgningsmyndighet i mars så da vet vi nærmere hvorvidt vi får penger til utbedring i år eller om vi må vente til neste år.

Rødal legger til at de også tenker å skifte lysarmaturer i tunnelen.

- Det vil bli et helt annet visuelt intrykk å kjøre gjennom tunnelen når nye lys kommer i orden. Vi venter også penger til dette arbeidet. Siden tunnelen må stenges mens arbeidet pågår er det av interesse å utføre begge deler samtidig. Det vil være rimeligere og mest effektivt å bytte lys og plater samtidig.

Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen forteller at de ønsker å bytte ut duk med plater og samtidig skifte ut lysarmaturer i tunnelen. (arkivfoto).

Bedre på markedet

Duken er den samme som da Frøyatunnelen ble bygd tidlig på nittitallet.

- Nå finnes det bedre på markedet. Vi har tenkt å rive duk og monteringsbøyler, og erstatte dette med tykke, vanntette og isolerende PE-skumplater. Platene blir deretter sprøytet med et tykt lag betong slik at platene ikke kan ta fyr skulle det oppstå en ulykke i tunnelen.