Har du kjørt mellom Frøya og Hitra og stusset over alle hullene i Frøyatunnelen? Lokalavisa har telt og kommet fram til at det er over hundre hull i tunnelduken. Vi ba Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen forklare hvorfor.
- Vi har inspisert fjellet bak tunnelduken og da har vi måttet skjære hull for å komme til. Vi har ikke brukt penger på å lime igjen hullene fordi det ville vært bortkastet, sier Jan Ivar Rødal og forteller videre at planen er å rive duken i hele tunnelen.
- Duken er i svært dårlig forfatning. Vi startet dette arbeidet for to år siden og har fjernet duken de 500 første meterne på Frøya-siden av tunnelen. Så snart vi får bevilget penger skal vi ta resten.
Duken er ikke kun kosmetisk, den har en viktig funksjon: vannsikring.
- Duken skal hindre vann fra å dryppe ned fra taket og i veibanen. Istedenfor blir vannet nå ledet bort i grøfter. Hullene har ingenting å si med tanke på vannsikring i Frøyatunnelen, legger Rødal til.
Bedre lys
- Når blir resten av duken revet?
- Det kan jeg ikke svare eksakt på - annet enn så snart vi får bevilget penger til å gjøre jobben. Budsjett vedtas av bevilgningsmyndighet i mars så da vet vi nærmere hvorvidt vi får penger til utbedring i år eller om vi må vente til neste år.
Rødal legger til at de også tenker å skifte lysarmaturer i tunnelen.
- Det vil bli et helt annet visuelt intrykk å kjøre gjennom tunnelen når nye lys kommer i orden. Vi venter også penger til dette arbeidet. Siden tunnelen må stenges mens arbeidet pågår er det av interesse å utføre begge deler samtidig. Det vil være rimeligere og mest effektivt å bytte lys og plater samtidig.
Bedre på markedet
Duken er den samme som da Frøyatunnelen ble bygd tidlig på nittitallet.
- Nå finnes det bedre på markedet. Vi har tenkt å rive duk og monteringsbøyler, og erstatte dette med tykke, vanntette og isolerende PE-skumplater. Platene blir deretter sprøytet med et tykt lag betong slik at platene ikke kan ta fyr skulle det oppstå en ulykke i tunnelen.