Orkdal trafikkstasjon vil fra 24. juli stenge tirsdager og torsdager. Det reagerer flere trafikkskoler på, inkludert John Michael Strøm, som eier og driver Strøm trafikkskole sammen med kona Siv Elisabeth strøm. De driver kjøreopplæring på Hitra, Frøya, Orkanger og Meldal og bruker Orkdal trafikkstasjon til førerprøver og teoriprøver.

- De sier de skal ha samme tilbudet, og like stort antall førerprøver. Men nå blir 25 førerprøver i uka fordelt ut over tre dager, kontra fem. Da blir det færre dager å velge mellom, som gjør at får vi problemer med at alle ikke rekker å ta førerprøven. For skoleelever som må forholde seg til fraværsgrensen blir det ekstra vanskelig. Nå kan en elev som for eksempel har fri på torsdag ta førerprøven på Orkanger. Men når tilbudet forsvinner på torsdager kan eleven ikke ta førerprøven på der. Da kan det hende de heller drar til Trondheim for å ta førerprøven, sier Strøm.

Kan miste kunder

- Hvilke konsekvenser kan det få for dere?

- Hvis vi ikke klarer å levere et tilbud, og eleven må ta førerprøve i Trondheim, så kan det hende at eleven velger å ta kjøreopplæringen i Trondheim også. I verste fall betyr det at vi må redusere antall lærere og kjøring, på grunn av at vi mister kunder, frykter Strøm.

- Hvilke konsekvenser kan det få for andre folk?

- Det lager ikke bare problemer for trafikkskolen, men for vanlige folk også. Det vil for eksempel bli mindre muligheter for å dra til Orkanger for å fornye førerkortet, eller hente ut skilt. Kapasiteten er allerede sprengt på Orkanger, og det er flere måneder ventetid for å få godkjent visning av biler. Jeg måtte dra til Trondheim for visning av en traktor fordi de ikke hadde tid på Orkanger, sier Strøm.

Han er redd dette kan være slutten på trafikkstasjonen på Orkanger.

- Jeg frykter at når de først går ned fra fem til tre dager, så er veien kort til null dager, sier Strøm.

Færre: Orkdal trafikkstasjon har fått færre fysiske kunder de siste årene.

- Færre kunder ved trafikkstasjonen

Seksjonsleder i Statens vegvesen, Torodd Østerås, mener tilbudet vil bli like godt som før.

- Vi går gjennom hele stasjonsstrukturen i Trøndelag, og hele landet forøvrig. Vi er inne i en situasjon der vi tilbyr veldig mye selvbetjeningsløsninger som er veldig godt mottatt, og som gjør at vi har mindre behov for å ha åpne stasjoner.

- Så det er færre folk som møter fysisk på trafikkstasjonene?

- Det er betydelig færre folk som møter opp. Når det gjelder trafikkskolebransjen er det ingen særlig endring. Men de skal få akkurat like mange førerprøver og ikke lenger ventetid.

- Hva med de elevene som må passe på fraværsgrensen og ikke har anledning til å ta førerprøven på mandag, onsdag eller fredag?

- Det må jeg innrømme at er utenfor vår kontroll. Men for de skolene som ønsker å ha et førerprøvetilbud knyttet til Orkdal trafikkstasjon så skal vi være like bra som før, men begrenset til tre dager i uken. Da blir det større kapasitet, med flere sensorer de tre dagene det er åpent.

Han kjenner ikke til at det skal være lang ventetid på for eksempel leasing av biler ved Orkdal trafikkstasjon, slik Strøm nevner.

Kan ikke legges ned

- Vil det være fare for at åpningstidene reduseres ytterlige, og til slutt helt?

- Noen livslang garanti for at ingen trafikkstasjon blir lagt ned kan jeg ikke gi. Men fra Stoltenberg II regjeringen gjelder det fortsatt et frysvedtak, som sier at vi ikke har anledning til å stenge ned en trafikkstasjon helt. Når det gjelder tilpasning av åpningstider ved stasjoner, så har vi et handlingsrom som vi nå bruker ved trafikkstasjonene ved Namsos, Røros, Oppdal, Brekstad og Orkanger. Ved de andre stasjonene vurderer vi etterhvert hva vi skal gjøre.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no