Brua over Knarrlagsundet har i mange år rustet sakte men sikkert opp, slik at bærevnen har blitt svekket.

Nå har Marine Harvest fått beskjed fra Statens vegvesen om at de fra høsten av må redusere den såkalte aksellasten når de kjører over brua, fra ti tonn laks per aksel - til åtte tonn laks per aksel. Frem til da får de bare lov til å kjøre ett og ett vogntog over i gangen. Det kan få store konsekvenser for frakten av laks fra slakteriet på Ulvan, som ikke har noen omkjøringsmulighet.

- Det blir alvorlige konsekvenser for oss når vi må kjøre med mindre last fra høsten av. Da må vi kjøre flere biler for å frakte samme mengde laks, sier Olaf Reppe, fabrikksjef ved Marine Harvest Ulvan.

- Hva synes du om det?

- Det synes jeg ikke noe om. Veivesenet sier at det kan bli langvarig, før det bygges ny bru om tre år. Det blir en veldig alvorlig sak for oss. Jeg vet ikke eksakt hvor mye det vil koste oss, men vi snakker om flere millioner kroner i året.

Regiondirektør i Marine Harvest region Midt, Asgeir Hasund (t.v.), fabrikksjef Olaf Reppe og produksjonssjef Jim Lervik (t.h.)på Ulvan.

Logistikkavdelingen ved Marine Harvest er nå i kontakt med Statens vegvesen om saken.

- Hva ønsker dere skal skje, hvis det finnes en løsning?

- Vi er veldig overrasket over at vi ikke har fått beskjed tidligere, når brua er i så dårlig stand. Det er helt bak mål. Noen må ha sovet i timen, mener Reppe.

Sviktende bæreevne

Trøndelag fylkeskommune eier brua, og har en lang historie med midlertidige tiltak for å holde brua i kjørbar stand.

I 2013 var brua så opprustet at Statens vegvesen anbefalte å bygge ny bru til 128 millioner kroner. Alternativet var å vedlikeholde brua frem til 2055, som ville bli 20 millioner dyrere enn ny bru. Men Fylkeskommunen hadde ikke råd til engangsinvesteringen med å bygge ny bru, og måtte derfor velge å vedlikeholde brua, i første omgang i 15 år, til en kostnad av 30 millioner kroner. Med andre ord så utsatte de bare problemet - til en svært høy kostnad.

Men nå viser det seg at brua er i dårligere stand enn beregnet og vedlikeholdskostnadene kan bli fordoblet.

- Det var bestilt et arbeid i 2015, der man skulle rehabilitere og forsterke brufundamentene. Men nå ser vi at kostnadene kan bli bortimot det dobbelte av den opprinnelige kostnaden på 30 millioner. Vi ser også at brua begynner å få manglende bæreevne, sier Oddveig Kipperberg, samferdselssjef i Trøndelag fylkeskommune.

Veivesenet bestemte opprinnelig at restriksjonene skulle innføres 1. mai, men det har blitt utsatt til høsten på spesielle vilkår.

- Vi har heldigvis klart å få utsatt aksellast-restriksjonene, mot at det skal utføres ekstra tiltak. Blant annet skal det være ukentlige inspeksjoner og det forutsettes at det bare skal være ett tungt kjøretøy på brua av gangen. Det er veldig viktig for sikkerheten at det blir overholdt.

- Så brua tåler ikke to vogntog på en gang?

- Nei. Under de forutsetningene så har den ikke godkjenning for det.

Kipperberg har forberedt en politisk sak som skal behandles av fylkeskommunens hovedutvalg for veg like etter påske. Da må politikerne bestemme seg mellom to valg.

- De må enten velge å forsterke eksisterende bru, med den forhøyede prislappen vi nå har fått på det. Det andre alternativet er å utrede ny bru, sier Kipperberg.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no