Ved den gamle Fillan trafostasjon ved Lakselva er det sprengt ut tomt til den nye trafostasjonen. I følge Trønderenergi var det på høy tid at den kom.

- Hovedårsaken til at vi bygger nye trafostasjon er at kapasiteten på Hitra og Frøya er sprengt på grunn av at det generelle forbruket av strøm, og ikke minst fra næringslivet, har vært økende de siste årene. Det passer også veldig godt med at Statnett bygger en ny 420 kV sentralnettlinje som skal gå til Snilldal trafostasjon, der det vil gå 132 kV linje videre frem til Fillan. For å ta imot den nye høyspentlinja må vi bygge ny trafo, forteller Tore Wuttudal i Trønderenergi.

Den gamle trafostasjonen er på 66 kV, mens den nye blir på 132 kV. I dag går det to 66 kV linjer til trafostasjonen. Nå vil den ene 66 kV-linjen bli revet og erstattet med 132 kV, mens den andre vil bli opprustet. Over Trondheimsleia vil det bli lagt ny sjøkabel fra Hemnskjela til Hitra.

Mer strøm ut og inn

Da vil strømnettet ha nok kapasitet til å både å motta og sende mer strøm.

- Dette blir bygget for fremtiden. Forbrukerne vil få et sikrere og mer stabilt nett, med enda større oppetid. Og ikke minst vil det tilfredsstille den økte kapasiteten både inn til Hitra og Frøya - men også ut, i de tilfellene det produseres overskudd av strøm fra vindparken.

I følge Wuttudal skal linjene og trafostasjonen være ferdig innen høsten 2019.