Butikkhandelen øker på både Hitra og Frøya, mens Snillfjord har plassert seg helt nederst på Norges-oversikten.

Se hele lista nederst i saken

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at butikkhandelen økte med småpene 1,9 prosent per innbygger i Hitra i fjor. Utviklingen er dermed bedre enn snittet i Norge, som viser en vekst på 1,4 prosent. I Frøya har det vært en vekst på 0,9 prosent i denne perioden.

Alt som selges

SSB publiserer denne handlestatistikken på kommunenivå to ganger per år. Nå foreligger tallene som viser hvordan det har gått gjennom hele fjoråret.

Dette er da omsetningen (eks moms) fra alle mva-registrerte utsalgssteder i hele landet. Alt fra kolonialbutikken, via vinmonopolet og norske nettbutikker, til hvitevarer og sko. Omtrent alt som er å få kjøpt i butikker, med andre ord. Eneste unntak er handel på bensinstasjoner, bilforretninger og agentur. Dette holdes for seg selv.

Omsetning i Hitra og Frøya

I Hitras butikker ble det i fjor omsatt for 94.432 kroner per innbygger som bor i kommunen. Dette er 1.742 kroner mer enn tilsvarende oversikt fra 2016. For Frøya sin del snakker vi om 68.479 kroner per snute, som er 591 kroner mer enn året i forveien.

I hele Norge er det snakk om at det ble omsatt for 83.570 kroner per nordmann, som er 1.191 kroner mer enn året før.

Det er Orkdal kommune som topper tabellen i gamle Sør-Trøndelag, med 115.545 kroner per innbygger. Dermed ble Røros så vidt passert i løpet av fjoråret. I andre enden finner vi Snillfjord kommune, med kun 8.777 kroner per snute. Det er minst i hele Norge.

Turisme og sentralitet

Toppen av disse listene må alltid sees i sammenheng med måten statistikken er bygget opp. Det er ikke sånn at innbyggerne i Ullensaker handler til den store gullmedaljen, selv om kommunen ligger øverst med over 216.000 kroner per innbygger. Dette har selvsagt sammenheng med at Gardermoen er plassert der.

De fleste tallene i toppen på oversikten «lyver» på denne måten. Kommuner med mange hytter, store nettbutikker, turistattraksjoner, trafikknutepunkt og sentrale tjeneste- og handletilbud havner alltid i toppen.

I andre enden lyves det ikke i det hele tatt. Lave summer er ensbetydende med handelslekkasje ut av kommunen.

Den lille kommunen Åmli i Aust-Agder har en svær netthandel registrert i kommunen, og blir således Norges nummer to. Hitra er oppe som nummer 65 av 426 på denne «handletoppen», mens Frøya er nummer 161.

Netthandel til værs

- Netthandelsbutikkene i Norge solgte for over 21 milliarder kroner i 2017, en vekst på 13,5 prosent fra året før, opplyser SSB i forbindelse med handlestatistikken.

Dette salget tilsvarer at hver nordmann handlet detaljvarer for over 4.000 kroner i norske nettbutikker i fjor. Det er særlig salg av elektriske artikler og spesialisert vareutvalg som bidrar til veksten.

- I 2017 sto nettbutikkene i Norge for litt over fire prosent av den totale detaljhandelen i landet, forteller SSB.

Totalt ble det solgt detaljhandelsvarer for 488 milliarder kroner i fjor.

Best utvikling i gamle Sør-Trøndelag

Av de 426 kommunene i landet var det Evenes i Nordland som hadde best utvikling, med en vekst på over femti prosent. Mye av dette skyldes trolig trafikkøkning og utbedring av flyplassen der. Hitra kommer på 180. plass på «utviklingstoppen», mens Frøya er nummer 235.

I gamle Sør-Trøndelag var det Klæbu kommune som hadde best vekst, med nesten ti prosent oppgang. Midtre Gauldal følger bra med en økning på nesten syv prosent. Størst nedgang i Sør-Trøndelag hadde Meldal kommune, med hele ti prosent reduksjon.