I går skrev HF+ om Edvin Paulsen, som ikke aksepterte at reservebåten "Frøyfart" ikke hadde plass til ham ved avreise Sula.

- Jeg stilte meg på lemmen og krevde at de skulle sørge for at jeg kom meg innover, fortalte Paulsen, som var på vei til møte i kommunestyret. Han sitter også i trafikkrådet for Frøya.

- Jeg viste til vilkårene som sier at man skal sette inn båt som har tilsvarende kapasitet. Men det har de ikke gjort, sa Paulsen til lokalavisa i går.

Driftssjef Lars Johan Skagemo i FosenNamsos Sjø mener dette ikke er korrekt gjengivelse av hva rederiet er pliktig å stille opp med.

- Vi blir litt forundret over at enkelte passasjerer hevder å ha mer greie på kontraktens innhold enn hva operatør gjør. I tillegg påfører disse de andre passasjerer, slik det er gjengitt i avisen, for unødvendig forsinkelser, som igjen kan påføre de en ulempe gjennom at de ikke rekker sine avtaler. Passasjerer som reiser med fartøyet er pliktig til å rette seg etter mannskapets instruksjoner, sier Skagemo til lokalavisa.

Han sier kravet til reservebåt i øyrekka:

- Operatør kan stille med enten en hurtigbåt med lastekapasitet eller en bilferje/kombibåt. Videre er det et krav om passasjerkapasitet på 85% av det opprinnelige antall 70 passasjerer. I dette tilfellet hvor Vetlefjord er ute av ruten, kan operatør altså sette inn en hurtigbåt uten bilførende kapasitet så lenge den kan ta last og 60 passasjerer. Det er altså ikke krav til en bilførende reservebåt så lenge ferjen er i rute.

- Frøyfart er godkjent som reservebåt i sambandet. Den kan i tillegg ta to biler og er dermed et bedre tilbud for sambandet enn hva kontrakten tilsier. Det er heller ikke krav til at vi som operatør skal sette opp ekstraturer, derimot prøver vi i samarbeid med AtB å yte så god service som mulig for å tilfredsstille de nødvendige behov i tilfeller hvor et fartøy blir ute av rute, sier Skagemo.