Fv. 714 mellom Orkanger og øyregionen, kalt Lakseveien, gjennomgår store forandringer og forbedringer. Siden 2010 har anleggsmaskinene spist seg gjennomjord og fjell for å rette ut svingete, rasfarlige partier og bygge tunneler og bruer. Innen 2020 skal også de sist påbegynte delprosjektene være klare for åpning.

Se helt nye dronefoto fra anlegggsområdene i bildekarusellen.

Vi øyværinger og de mange tilreisende i anledning ferie eller næring har allerede rukket å juble mange ganger. I 2011 ble den første av de store forbedringene åpnet for trafikk. Ulvstubakken (boks 1 i kartet), eller den vi øyværinger noe upresist ofte omtalte som Bergbakken, hadde vært en mangeårig flaskehals. En lang, smal og svingete bakke hadde skapte store problemer for mangt et vogntog, spesielt vinterstid. I dag er det ett felt nedover og to oppover langs denne åsen, og vi kan vel knapt minnes en eneste alvorlig trafikkstans siden åpninga.

Deretter har det gått rimelig godt slag i slag med nye bruer og tunneler. En av de mest etterlengdede var Valslagstunnelen (boks 3 i kartet), som  åpnet i 2014 etter at Staten gikk inn med rassikrings-penger. Da kunne vi si farvel til Bustlisvingene og bli med på den første turen gjennom den 2.601 meter lange tunnelen.​

Kartet til artikkelen viser oppstart og ferdigstillelse på de øvrige laksevei-prosjektene. I tillegg kommer Dolmsundbrua, som også er en del av Lakseveien. Nybrua forkortet kjøretida mellom Hitra og Frøya vesentlig. I tillegg kommer også nye Flatvalveien, som er en omlegging av veien utenfor Flatval, slik at grenda slipper all tungtrafikken helt inn i husveggen. En drøy kilometer med ny vei og 550 meter ny gang- og sykkelvei skal stå ferdig i høst.

Bygginga av nye Lakseveien ser nå snart sin ende, i hvert fall av de prosjektene som er vedtatt, og som storsamfunnet spleiser på sammen med bilistene. Ved Krokstadøra er store områder endevendt for at veien nå skal legges utenfor sentrum (boks 7 og 9 i kartet).

Etter kontrakten med veivesenet har entreprenøren forpliktet seg til å bli ferdig høsten 2019. Men, som lokalavisa nettopp skrev, så har entreprenørselskapet satt på mye folk i håp om å kunne rekke åpning allerede denne jula.

Prosjektet innebærer å bygge en 3,1 kilometer lang veistrekning utenom tettstedet Krokstadøra. Den nye veien vil korte inn dagens vei med ca. 1,9 kilometer. Dette prosjektet består i stor grad av sprenging og flytting av masser.

Og da er det bare ett prosjekt igjen, og det er det som er mest synlig og kanskje også mest etterlengtet, da det fjerner de trafikkfarlige svingene langs Åstfjorden. I tillegg skal den nye Åstfjorden-brua forkorte ned kjøreavstanden vesentlig (boks 8 i kartet).

Sprenging av Mjønestunnelen (770 meter) begynte i vår. Sprenging av den 2.650 meter lange Slørdalstunnelen på sørsida av Åstfjorden begynner i juni.

Selve brua blir 735 meter lang. Åstfjordkryssinga skal etter planen være ferdig i 2020.