I Kjerringvåg på Dolmøya ligger Norges største avlusningsfartøy ”Lerow star”. Skipsfører Jann William Bremnes har den øverste myndighet om bord den 70 meter lange servicebåten og forklarer hvordan laksen pumpes opp fra mærene, for deretter å gå gjennom et maskineri hvor lusa kort fortalt blir spylt av laksen med lavtrykks-sjøvann.

- Det er en effektiv og skånsom måte å fjerne lusa på, slår Bremnes fast og legger til at de på maks kan håndtere 100 tonn laks i timen.

Det mekaniske avlusningssystemet Skamik eies av oppdrettsselskapet Lerøy. I følge Lerows hjemmeside klarer systemet å fjerne 85 til 95 prosent av lusa. Lus og egg havner til slutt i egne sekker som leveres til destruksjon.

Lusa er sesongbetont, så nå blir det mer å gjøre framover for Jann William og mannskapet som har  hele kysten av Midt-Norge som sitt arbeidsområde. Sesongen starter i juni og varer fram til jul.

Men aller helst ser naturlig nok oppdragsgiveren at Jann William og mannskapet har minst mulig å gjøre.

Resten av året blir mye av tida brukt til vedlikehold. Siden avlusningsanlegget tar opp så mye av plassen på fartøyet, kan ikke ”Lerow star” brukes til annet.

Det er en god jobb, forteller Jann William. Men frøyværingen skulle gjerne likt å tilbringe ennå litt mer tid på sjøen.

Jann William startet i oppdrettsnæringa på slutten av 80-tallet.

- På en av de største brønnbåtene den gang, som kunne frakte opp til 170 kubikk. Det ble sagt at det var altfor stort, ler Jann William og legger til at brønnbåtene i dag er betraktelig større.

Den nye brønnbåten til Frøya rederi "Gåsø Freyja" har for eksempel et lasterom på 3200 kubikk.

Jann William har også håndtert stykkgods- og roro-skip nedover Europa. De siste to årene i Middelhavet, før han i 2011 vendte tilbake til havbruksnæringa.

Bremnes slår fast at det har vært litt av en utvikling.

- Oppdrettsnæringa har vokst enormt. Ikke bare har utstyrs- og kunnskapsnivået økt, det har også blitt mer fokus på fiskevelferd, miljø og blitt bedre rutiner enn tidligere. Det ble et bra resultat i fjor. Lerøy hadde kjempegod kontroll og slik tror jeg det vil fortsette i år.