Hopsjø Kyst og Kultursenter AS er på frierferd. De ønsker seg flere sponsorer og har i den anledning henvendt seg skriftlig til 200 bedrifter i øyregionen.

Handelsstedet Hopsjø ble etablert i 1730 og var lenge det aller største handelsstedet på Trøndelagskysten. Gjennom en enorm dugnadsinnsats har Hopsjøstiftelsen gjenreist bygningene og skapt nytt liv i de historiske omgivelsene på Melandsjø.- Folkeaksjeselskapet Hopsjø Kyst og Kultursenter AS etablert i 2016 er en videreføring av Hopsjøstiftelsen som fyller tretti år til neste år. Handelsstedet er også på god vei mot sitt 300-årsjubileum, påpeker styreformann i Hopsjø Kyst og Kultursenter AS, Ivar Grong Nesset.De er kvalifisert til å motta kulturmidler, legger Ivar til, men gjør denne tilnærmingen til lokalt næringsliv fordi de ønsker å gjenoppbygge et solid økonomisk fundament for å bevare og videreutvikle Hopsjøen.- Vi er et ideelt fellesskap og visjonen er å være et opplevelsessenter for kystkultur i øyregionen. Vi har konkrete planer, men dette samfunnsoppdraget trenger sponsorstøtte.

Skaper liv på brygga

Hopsjøen forbindes allerede med Nattseilerne, Kramboden, Hvalfangstutstillingen og Traktørstedet Landstrykeren.- Vi er godt igang med å fylle Hopsjøen, øyregionens kystkulturperle, med nytt og spennende innhold. Vi omtrent 80 gamle båtmotorer fra Harald Aukas private samling her og til neste år åpner vi utstilling om hermetikkindustriens historie på Frøya og Hitra i samarbeid med Kystmuseet i Sør-Trøndelag. Vi tenker etter hvert å bygge ett nytt båtnaust til Nattseilerne og et motorhus for båtmotorene. Vi ønsker også å blåse nytt liv i Dolmen by. Kanskje kan deler av Dolmen by gjenoppstå på Hopsjøen?, spør Ivar Grong Nesset.De skal også skape liv på brygga i sommer når de tradisjonelle Hopsjødagene går av stabelen 19. til 21.juli.

Tre så langt

De har lagt opp til en treårig samarbeidsavtale hvor den enkelte sponsor faktureres med kr. 50.000,- pr. år. Potensielle Hopsjøsponsorer lokkkes blant annet med gratis bruk av Landstrykeren for ett lukket firmaarrangement per år. Profilering som sponsor på hjemmeside og i begge etasjer på Landstrykeren, og gratis båttur med Nattseilerne.- Målet vårt er å skaffe minst ti sponsorer, sier Ivar Grong Nesset. Tre har allerede signert og betalt for i år, deriblant Ivar selv med sitt firma Nesset kystnæring AS, Magnar Karlsen i Kontorplan AS og Vegard Wollan i Calypso Invest AS.- Vi ønsker å gå foran som et godt eksempel i denne snuoperasjonen. I tillegg har vi som mål å skaffe to hovedsponsorer som hver betaler kr. 150.000,- pr. år i tre år.

Ivar Grong Nesset legger til at all gjeld i tidligere selskap er innfridd, gjennom den refinansiering som er foretatt.- Det er mye positivitet på Hopsjøen for tiden. Hvis vi representerer verdier som din virksomhet vil assosieres med så er dere hjertelig velkommen på laget.