Historien om Maren er basert på ei virkelig hendelse om da hitterværingen Ola Jektvik plutselig dødde i 1847. Da gikk raskt ryktene om at det var kona Maren som hadde forgiftet han. Hun ble dømt til døden og halshugget på Dolmøya i løpet av sommeren 1849.

I fjor sommer var det 30 år siden stykket om "Maren - dømt til døden" ble vist for første gang. Spelet har blitt vist annenhver sommer i Dolm kirke. Rettighetshavere til stykket Fridtjof Hjertaas og Svein Bertil Sæther. Sistnevnte sitter også i styret for Maren-spelet sammen med Eldbjørg Broholm. Nå vil de ha en tenkepause og vurdere hvordan "Maren - dømt til døden" skal tas videre.

- Fjorårets oppsetning av «Maren» i Dolm kirke åpner for ei videreutvikling av stykket. Dette har inspirert styret for Maren, komponist og forfatter til å tenke nytt og vurdere nye muligheter. Stykket er egnet til å framføres med mer sang og musikk, gjerne mer i retning «operaformen» - eller i alle fall med større vekt på det musikalske og ei noe tettere og sterkere form, sier Broholm og Sæther.

- Vi var lenge i tvil om vi skulle våge å bruke uttrykket "opera-formen" i beskrivelsen av det nye «Maren». For mange av oss kan det sikkert gi litt feil assosiasjoner. Vi tror gjerne det er ensbetydende med klassisk italiensk opera og ser for oss de store arier og de voldsomme scener, utdyper Sæther og fortsetter:

- Opera er så mangt i dag

- Slik er det ikke, har jeg forstått. Opera er så mangt i dag. Forskjellen fra teater er at det har mye mer musikk og sang, og forskjellen fra musikal er at det kanskje har et noe mer alvorstynget preg, noe som bør passe temaet i "Maren" utmerket. Det betyr ikke at alle teaterreplikker i "Maren" blir borte, men det blir færre av dem. Teksten skal bearbeides, fortettes og gjøres sterkere, på en måte. Og for det meste skal den synges.

Svein Bertil Sæther tror en opera-dreining kan passe godt selv om "Maren" fortsett først og fremst skal være ei amatørforestilling med engasjerte, lokale skuespillere, musikere og sangere.

- Stykket skal ha lokal produsent. Han har vi trolig klar allerede. Det skal benyttes lokale sangere. Dem har vi mange av, både profesjonelle enkeltutøvere, amatører og flinke kor på Hitra og Frøya. Og musikere med lokal tilknytning på ulike vis har vi også flere av. Ved å gjøre nye grep, har vi sjanse til å samle mange av de beste som Hitra og Frøya har å by på. Den gode, fruktbare miksen mellom amatører og profesjonelle, barn og voksne, er det grunnleggende for "Maren", uansett hvilken form vi velger på stykket, mener Sæther.

Varsler "ny og spennende" utgave i 2021

Nettopp fordi en slik omlegging vil bli krevende, at det vil ta tid og at det må involvere hele regionen, vil det bli en pause i oppsetninga i 2019. Neste fulle oppsetning er planlagt i 2021.

- For å sikre en god prosess, må det gjøres et grundig arbeid både kunstnerisk og organisatorisk. Det blir derfor ikke «Maren»-oppsetning i 2019, men det tas sikte på at «Maren» i en ny, spennende utgave settes opp i Dolm kirke i 2021. Fram til da skal vi både i 2019 og i 2020 presentere smakebiter fra «Maren», slik at både publikum og aktører skal holde kontakten og ta del i det som skal skje, sier Broholm og Sæther.

- Hvordan skal dere klare å holde entusiasmen oppe helt fram til 2021?

- Kontinuiteten er kjempeviktig. Det er helt avgjørende at de som nå har vært en del av Maren-familien over kortere og lengre tid, ikke skal måtte gå og vente til 2021 før det skjer noe. Jo, oppsettinga i 2021 blir det store målet, men veien mot det store målet blir nesten like interessant. Vi har nemlig tenkt at arbeidet med "Maren 2021" begynner allerede nå i høst, og at vi både i 2019 og 2020 skal presentere små smakebiter og utdrag fra "Maren 2021". Skuespillere, musikere, sangere skal rundt om på ulike møtesteder i regionen og presentere det de har begynt å øve inn. Disse smakebitene har flere hensikter: De skal pirre publikums interesse, de skal gi utøverne delmål i en veldig lang utviklingsperiode og de skal bidra til å gi oss alle ei føling med hva vi faktisk mener med begrepet "opera-formen", slik at du og jeg og alle andre skal få øynene opp for hva dette faktisk virkelig kan utvikle seg til.

- Forestillinga trenger et løft nå

- Så nå skal altså «Maren» skrives om til opera?

- Kanskje. Det er ikke sikkert at det blir akkurat opera, heller. Jeg kan null og niks om opera. Men jeg har skjønt såpass at ei forestilling prega av musikk og sang i fantastiske Dolm kirke, der de eldgamle murene resonnerer hver eneste lyd til oss som sitter midt i det, kommer til å bli ei opplevelse for livet til alle som har vett nok til å møte opp.

- Hvorfor denne forandringa nå?

- Husk dette: Første oppsetting med "Maren" i Dolm kirke var i 1986. Hun trenger et løft nå. Vi trenger alle et løft nå. I dag er det stor teateraktivitet i regionen, særlig på Frøya. Det er fint og beundringsverdig, og vi ønsker alle hjertelig lykke til. Men kanskje kan det etter hvert bli litt for mye av det gode? Risikerer vi at slitasjen blir for stor og at det med tida blir manko på både skuespillere og publikum? Kanskje er det naturlig at nettopp «Maren» - regionens første «spel» i tradisjonell forstand, også er det som leder an for å ta nye grep? Vi tror at vi nå må gjøre noe nytt om "Maren" skal ha ei framtid. Såpass dramatisk er det.