Hitra Næringsforening har siden 2015 jobbet kontinuerlig med å få til en tidligere morgenavgang med Kystekspressen fra Sandstad via Brekstad til Trondheim og Frøya Næringsforum har tidligere jobbet for å få en direkte hurtigbåtrute fra Sistranda til Trondheim.

Ingen av forslagene blir det noe av i første omgang.Hovedutvalget for transport i Trøndelag Fylkeskommune har vedtatt at vurdering av evt. nytt hurtigbåttilbud til Frøya og evt. styrket tilbud til Sandstad foretas i forbindelse med mandatprosessen for neste hurtigbåtanbud Trondheim-Brekstad-Kristiansund.- Dette vil si at vi først i 2022 – eller i 2024 dersom opsjoner blir benyttet, sier leder i Hitra næringsforening, Randi Storsve Lundquist.

Begynner samtaler etter sommeren

Næringsorganisasjonene i Hitra, Snillfjord, Aure, Smøla og Kristiansund gikk tidlig i prosessen ut i lokale media og mente at Frøyas direktebåt-planer fra Sistranda til Trondheim kan slå sprekker i det allerede eksisterende hurtigbåttilbudet mellom byene Trondheim og Kristiansund, sier Storsve Lundquist videre.

- Det er ingen selvfølge at vi skal få beholde den gjennomgående ruten, med det regionale knutepunktet på Sandstad – noe som er av stor betydning for samarbeid og bo- og arbeidsmarked i flere kommuner.

Hun sier videre at Frøya Næringsforum skiftet fokus i fjor høst fra en direkterute Sistranda-Trondheim til å jobbe for en ny rute Sistranda-Fillan-Brekstad-Trondheim på morgenen.- Det blir jo bare spekulasjoner – men kanskje hadde det vært lettere å komme i mål med vår sak dersom Frøya ikke hadde kjørt sitt eget løp om direkterute Sistranda-Trondheim. Hvis de i stedet hadde jobbet sammen med oss for en tidligere morgenavgang og en senere kveldsankomst på det eksisterende anløpsstedet Sandstad. De hadde fokus på at deres nye rute skulle være direkte, og at det skulle ta under to timer fra Sistranda til Trondheim. Hitra Næringsforening fikk beskjed om at dette ville være deres fokus i lang tid framover da vi inviterte til samarbeid. At de skiftet fokus i fjor høst til en rute som skal gå Sistranda-Fillan-Brekstad-Trondheim er noe som de har holdt godt for seg selv veldig lenge – og noe man kan tenke seg framkommer som en følge av slutninger i rapporten fra Møreforskning og tilbakemeldinger fra Fylkeskommunen.

Man ønsker nå fra Frøya sin side også et møte om samarbeid med Hitra i sakens anledning, legger næringsforeningslederen til.- Det ser Hitra Næringsforening positivt på, og ser fram til å begynne samtalene etter sommeren. Oppgaven vår er å finne fram til en løsning som er til det beste for folk og næring i øyregionen Hitra og Frøya på kort og lang sikt.