Vurderer om allerede innførte restriksjoner kan opprettholdes - slik at brua ikke trenger å nedklassifiseres ytterligere.

Det ble oppdaget svakheter på Knarrlagsundbruas bæreevne i vår og umiddelbart innført restriksjoner. Vegdirektoratet har etter omfattende kontrollregninger bestemt at brua per 1.oktober nedklassifiseres. Det vil si at lastebiler som skal kjøre over brua må redusere vekta.

Vurderer om totallasten kan opprettholdes

- Det som gjenstår av vurdering er om totallasten kan opprettholdes som 50 tonn eller om denne må nedskrives til 40 tonn. Det jobbes for å opprettholde 50 tonn totallast om dette er sikkerhetsmessig forsvarlig, i og med det i vesentlig grad reduserer konsekvensen for næringslivet, skriver leder for hovedutvalget veg i Trøndelag fylkeskommune, Gunn Iversen Stokke i en e-post til lokalavisa.

Grunnet bruas tilstand kreves det omfattende rehabilitering for å opprettholde dagens klassifisering. Imidlertid blir det av Statens vegvesen vurdert ulike tiltak på brua som kan ivareta fremtidig klassifisering (Bk T8/40 eller Bk T8/50) inntil det eventuelt er gjort beslutning om etablering av ny bru og denne er ferdigstilt. Alt med utgangspunktet om å minske ulempene lokalt mest mulig, samtidig som sikkerheten ivaretas fullt ut, påpeker Iversen Stokke videre.

Velorientert om problematikken

Oppdrettsselskapet Marine Harvest Norway AS har søkt om å øke produksjonen ved fabrikken på Ulvøya. Gunn Iversen Stokke sier at i høring om saken har Fylkeskommunen kommet med følgende bemerkning: «Tilstanden på Knarrlagsundet bru vil være en gjeldende forutsetning som må legges til grunn for økt produksjon og evt. økte investeringer».

- Statens vegvesen på vegne av Trøndelag fylkeskommune varslet før påske næringslivet på Ulvøya om at det innføres visse restriksjoner samt at det fra 1. oktober kan forventes at brukslast på Knarrlagsundet bru nedskrives til Bk T8/40. Næringslivet ble således forberedt på at de må omstille sine transport til mindre laster. I tillegg ble det av Statens vegvesen den 13. april 2018 utsendt en pressemelding i saken. Summert må det betraktes som at Marin Harvest er velorientert om problematikken og må forventes å ha lagt det til grunn i vurderingene om økning av produksjonen. Berørte parter vil i tillegg få ytterligere informasjon frem mot 1.oktober, opplyser Iversen Stokke.

Gunn Iversen Stokke

Behandling i slutten av 2019

Marine Harvest har kjøpt tomt og vurderer bygging av nytt slakteri på Jøsnøya.

- Venter Fylkeskommunen på Marine Harvests avgjørelse før det tas en beslutning om ei eventuell ny bru eller ei?

- Det er ikke umiddelbart knyttet noen sammenheng mellom Marin Harvest sin fremtidige plassering av nytt slakteri og investering i ny bru, sier Iversen Stokke.

- Når vil en avgjørelse hvorvidt det blir ny bru kunne komme?

- Under forutsetting av at det ikke er vesentlige innsigelser til kommende reguleringsplan for en ny bru, vil en politisk sak for investeringsbeslutning med basis i et anslag på reguleringsplannivå kunne forventes fremmet til behandling i slutten av 2019.

- Kan de som ferdes over brua i Knarrlagsundet føle seg trygge gjennom de restriksjoner som er innført?

- Det er gjort omfattende beregninger og vurderinger av bruens bæreevne og utvikling i tilstand slik at enhver kan føle seg helt trygg ved å ferdes på brua ut fra de innførte restriksjoner og fastsatt klassifisering, sier Gunn Iversen Stokke.