I Tour de Frøya-sekreteriatet på Sistranda er det fullt liv og leven fredag kveld. Blant lattersalver og puljelister sitter Nils Jørgen Karlsen. Han er ankeret, alle skal innom ham før de svirrer videre i det som ser ut som godt organisert kaos kvelden før dagen når Tour De Frøya skal arrangeres for 12. gang. Nils Jørgen ler litt når vi spør om det har vært noen utfordringer i oppløpet til årets ritt.

- Det er jo alltid utfordringer da, i år har det meldt seg noe ekstra med veien.

Nils Jørgen Karlsen

Han nevner spesielt at de frivillige ute på Frøya har lagt om lag 15 tonn asfalt for å gjøre veien der løypa skal gå klar for rittet.

- De skal til og med ut i kveld også for å legge de siste meterne med asfalt sånn at alt er klart til i morgen. Jeg må virkelig berømme de frivillige som stiller opp å legger til rette!

Nils Jørgen sier at det som var hull er nå mer som dumper langs den maratonlange løpa som omkranser Frøya.

- Det andre som er nytt av året er at vi har måttet profesjonalisere systemet.

Nils Jørgen justerer seg i setet for å forklare nettopp dette.

- Det er mange ritt i Norge som ikke går i år fordi reglene har blitt strammet inn. Alle rittene som går må oppgradere standarder innen for eksempel sikkerhet, skilting og vakthold.

Karlsen forklarer videre at de har i år sent 30 personer på kurs for å bli sertifiserte løype-vakter. De skal stå å rettlede trafikken samt passe på at ting går riktig for seg i løypa. I tillegg så har arrangørene årets ritt oppgradert skilt-plan og plan for kritiske punkter.

- Som du skjønner har vi lagt ned mange ressurser i å profesjonalisere arrangementet slik at alle de nye kraven blir møtt. I tillegg til disse nye endringene i organisasjon og arrangement står Tour De Frøya overfor et luksusproblem, forteller Nils Jørgen med et glimt i øyet.

- Det er første gang at vi har et lag som er påmeldt til rittet.TVK eller Trønder-ekspressen skal starte i første pulje. Laget vant «styrkeprøven» i fjor og sikter på å gjøre det samme i år.

- De er nok i en klasse for seg, men vi har i tillegg mange seedere som skal sykle i år. Seedere er syklister som er blant de 1.000 beste syklistene i Norge som prøver å hevde seg i toppen av sykkelsporten og kommer for å slå sine egne og bane rekorden.

- Ja, rekorden er på 57 min og 30 sekunder, så det spørs om den blir slått i år, smile Karlsen.

- Hvorfor tror du de velger å komme for å sykle her?

- Uten tvil stemninga og folkelivet i løypa. Det er nesten Tour De France stemning til tider sies det.  Nils Jørgen meddeler at det er på grunn av publikum dette er et så populært ritt.

- Det er bare Tour De Fjords som kan mobilisere noe lignende folkeliv i løypa, fleiper han. Når vi spør ham om hva han gleder seg mest til så er det banketten etter løpet.

- Når vi kan puste ut og være fornøyde med den fantastiske innsatsen til alle sammen. Ikke minst gleder jeg meg til å dele ut prisen til den beste bygda!

Etter rittet på Frøya blir den bygda langs løypa som har skapt best stemning og folkeliv kåret og det er vist knivskarp konkurranse blant grendene ute i havgapet.

- Det er stas å bli nummer en og vinne ti tusen kroner, det er verre med de som blir nummer 2. De blir ikke fornøyd, ler Nils Jørgen Karlsen.