Med vår grus som dekket til både hjelm-visiret og videokameraet, suste Rune Vitsøe fra NMK Hitra i helga inn til andreplass under midt-norsk finale i shortcar.

- Det er akkurat like ille å se under løpet som du ser på videoen, sier Vitsøe med et smil etter endt løpshelg.

Se videoen i hovedbildet på artikkelen for å se hva han mener.

Rune Vitsøe kjørte for NMK Hitra under Midt-Norsk finale i shortcar på Bollandsmoen i Melhus. Det var totalt fem startende i denne klassen, og Rune endte som nummer to i A- finalen. Rune ledet finalen helt til målsvingen i 5.runde, men fikk vannplaning og kom ut av idealsporet.

1.plassen gikk til Frode Kveldstad fra NMK Orkla, mens hans klubbkollega Trond Garberg tok tredjeplassen.

Rune Vitsø (t.v.) tok andreplassen etter lenge å ha ledet løpet. Frode Kveldstad vant

Vått og grisete

Været var ikke med bilførerne i helga. Med våt bane ble det både vannplaning og dårlig feste.

Det ble kjørt fire heat lørdag. Rune kom flere ganger ut først ut fra start, men sleit litt med festet, og det ble litt vanskelig å holde farten. Dette resulterte i at han ble liggende litt bak, men fikk gode plasseringer tross alt.

Søndag ble det kjørt to heat og finale. Det var også bløtt på banen denne dagen, men Rune kom inn på 3. og  2. plass, noe som ga 3.spor i A-finalen.

Han ledet store deler av finalen, men Frode Kveldstad fra NMK Orkla klarte å lure seg forbi og tok 1.plassen. Rune forteller at han er godt fornøyd uansett. Dette er hans tredje løp i denne klassen.

Shortcar er en norsk oppfinnelse med bil av rørramme og framdrift med motorsykkel-motor.

- Bilen gjør 0-100 på 2,5 sekunder og kan under optimale forhold ha en toppfart på 240-250 km/t. Utfordringa er å håndtere kreftene, sier Rune Vitsøe.

Banen i Neverlia på Hitra er ikke godkjent for disse hastighetene. Vitsøe sier klubben jobber for å få dispensasjon og dermed tillatelse til å konkurrere i shortcar i Neverlia også.

- Jeg hadde en "rævva start"

- Vi kjører på samme baner som bilcross og rallycross. Dette er den mest rettferdige motorsporten som finnes, for her justeres bilens vekt med vekter etter førerens vekt, slik at alle starter med samme vekt. Men så er det et stort antall justeringsmuligheter. Her justerer vi for eksempel dempere, høyde og vektfordeling, forklarer han.

I helga startet det dårlig.

- Jeg hadde en "rævva start" og ble frakjørt. Etter første heatet gjorde vi noen småjusteringer og deretter tok vi alle startene, bortsett fra i finalen. Selv om vi kom først ut i de fleste heatene, så hadde jeg diverse førerfeil som gjorde at jeg ble tatt igjen.

- Den gode plasseringa gjør at du har lyst til å fortsette?

- Ja. Vi plukker ned bilen nå og setter den i stand til neste sesong

Patrick Haltland (nr 2 fra høyre) deltok i klasse junior trening

Bilcross

Det ble også kjørt BC (bilcross). Her stilte Patrick Haltland (NMK Hitra) i klassen junior-trening. Patrick har hatt stor framgang på kjøringen sin i den siste tiden, så dette blir gøy og følge med på videre.