For å bli en av de beste, må du ofre mye. Flere av Norges beste sportsutøvere kommer fra Hitra og Frøya. Til tross for et samlet folketall på under 10 000 har øyene et bredt tilbud av aktiviteter. Fotball og handball er idretter som gjerne blir lagt mest merke til, men det er ikke bare her vi har utøvere på høyt nivå.

I denne artikkelserien presenterer vi et utvalg av sporttalentene våre for å høre om deres treningshverdag og ønsket om å nå lengst mulig.

Anita Reitan

Alder: 16

Bosted: Titran

Idrett: Taekwondo

Meritter: Sølv i NM, rødt belte

Hva er ditt høydepunkt i karrieren?

- Det har vært mange høydepunkter, ett av dem har vært alle gangene jeg har bestått graderingene mine. Det er utrolig gøy at hovedinstruktøren min mener jeg er god nok til å gå opp til en ny grad. Det største høydepunktet var likevel da jeg tok sølvmedalje i NM innen sparring i 2014. Jeg tok også bronse under trøndersk mesterskap samme år.

Hvilke målsetninger har du fremover?

- Jeg vil ta svart belte. Det er drømmen for alle som starter med taekwondo, og det er utrolig at jeg har kommet så langt som jeg har.

Hvor mye trener du?

- Jeg trener sammen med resten av klubben fire timer i uka. Da er det treneren som legger opp treningen, og vi øver på både det praktiske og teoretiske. Disse timene er fastsatt tirsdag og torsdag. I tillegg trener jeg styrke og utholdenhet. I sparring, som jeg synes er morsomst, trengs det veldig god kondisjon. Siden jeg har astma har det å trene utholdenhet vært noe av det viktigste jeg gjør. Månedene før en konkurranse er det i hovedsak kondisjon jeg trener.

Hvorfor har du nådd så langt innen din idrett?

- Jeg er flink til å pushe meg selv, det er nok det viktigste jeg gjør. At de andre i klubben hjelper meg til å se hva jeg er god på gjør at jeg utvikler meg. For å konkurrere på høyt nivå trenger man masse trening. Hver eneste trening er viktig.

Hva motiverer deg?

- Å få svart belte. Gleden av å trene sammen med de andre er også en motivasjon. Når jeg ikke har lyst til å dra på trening tenker jeg at jeg bare skal komme meg i gjennom det. Som regel tar det bare fem minutter inn i økta før jeg får treningsgleden tilbake.