Rederiet FosenNamsos Sjø og verftet som bygget MS "Frovær" er fortsatt ikke enige om hva som er mangler på båten og hvem som eventuelt er ansvarlig for å utbedre dem. Dermed ligger båten fortsatt til kai. Rederi-direktør Grethe Fuglem Tennås beskriver overfor froya.no en situasjon der partene nå antakelig må møtes i retten for en avgjørelse.

- FosenNamsos Sjø kan ikke igangsette tiltak på fartøyet på eget ansvar. Da frafaller alle rettigheter i forhold til klagesak mot verftet. Manglene er derfor ikke blitt utbedret. MS "Frovær" har ligget til kai i ca. ett år nå. Hva som skjer videre med fartøyet avhenger av rettslig prosess, sier Fuglem Tennås til avisa.

"Frovær" hra blitt en problem-båt for rederiet etter at hun ble satt i trafikk i Øyrekka i 2014. I tillegg til en god del innstilte avganger, kom etterhvert beskrivelser fra passasjerer om frykt for å bruke båten i dårlig vær. Tidligere i år avslørte også lokalavisa Hitra-Frøya at ansatte ombord hadde levert beskrivelser av flere nestenulykker.

Skippere og passasjerer var skremt over at båten kjørte seg ned i bølgene, og til slutt ble skadet da sjøen trykket inn vinduene i passajersalongen. Men MS Frovær, som tidligere kjørte ruten i Øyrekka, har også vært forfulgt av motorproblemer helt siden starten. Dokumenter som lokalavisa fikk innsyn i, viser at de tekniske problemene var av alvorlig karakter.

Fryktet det verste: Gunnar Haugen ventet at vinduene på Frovær skulle bli slått inn og fylle salongen, da Frovær stupte med baugen ned i sjøen. Det fortalte han i et intervju med Hitra-Frøya i februar. Heldigvis endte det ”bare” med sprekker mellom vinduene.

Sambandet trafikkeres i dag av båten MS "Vetlefjord"