Trøndelag fylkeskommune vil utarbeide en rapport som viser hvilken betydning avrenning fra laksevogntog har for ulykkessituasjonen på lakseveiene i fylket.

Det bekrefter leder for infrastruktur i Trøndelag fylkeskommune, Karin Bjørkhaug, til Avisa Sør-Trøndelag.

De siste åtte årene har det vært 28 alvorlige ulykker på fylkesvei 714. En rekke vogntog med laks kjører på strekningen, og når isen smelter blir enkelte veier som skøyteis og skaper trafikkfarlige situasjoner.

– Selv er laksenæringen ydmyke for den utryggheten deres aktivitet bidrar til, og de etterlyser en helhetlig vurdering av årsak og virkning når det gjelder trafikksikkerhet på lakseveier, sier Bjørkhaug, og legger til at oppdrettsnæringen inviteres til en dugnad for å få laget en rapport om situasjonen. Det skal også fremmes konkrete tiltak i rapporten.

Bjørkhaug sier hun har vært i kontakt med Statens vegvesen.

– Jeg har vært i kontakt med Statens vegvesen om dette, og de kan ikke si at is på veien som følge av avrenning har vært utløsende for trafikkulykker, men de kan heller ikke utelukke at det har vært en medvirkende årsak, sier Bjørkhaug.

Som lokalavisa Hitra-Frøya omtalte tidligere i vinter, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen det er ulovlig det som skjer når smeltevann fra is under laksetransporten havner i veibanen, fryser til is igjen og dermed fører til glatte veier.

Svært mange vogntog kjører Lakseveien til og fra Hitra og Frøya daglig, og lokalkjente har påpekt problemet over lang tid.

«Avrenning av smeltevatn som frys til is på vegen er trafikkfarlig og derfor klart i strid med desse føresegnene», uttalte Solvik-Olsen ifølge NRK. Ministeren viste til forskrift om bruk av kjøretøy, som sier at lasten skal være godt nok sikret, slik at den ikke er en «trussel for helse, eiendom eller miljøet".

Saken vakte engasjement også i lokalavisas debattspalter:

- Avrenning er et kjent problem

Også lokalavisa Hitra-Frøya har omtalt det kjente problemet med avrenning. Isen som holder laksen avkjølt inne i vogntogene smelter og renner ut i veibanen. Avrenning er et kjent problem som Statens veivesen har etterlyst løsninger på i flere år.

- Vi har hatt denne problematikken på agendaen i fem – seks år. Dette er en trafikkbelastet vei, og i tørre kalde perioder utgjør avrenning en stor risiko. Det er mange tonn is som smelter daglig på veien fra Frøya og Hitra mot Trondheim, uttalte Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen til Hitra-Frøya i desember.

- Løsningen finnes allerede

Løsningene finnes allerede på markedet, mener regionsjef Roar Melum i Norges Lastebileier-Forbund

- Det er helt unødvendig at avrenning skal utgjøre en trafikkrisiko. Det finnes allerede tanker som kan kobles på vogntogene og samle opp smeltevannet. Disse tankene kan senere tømmes på egnede steder. Det bør stilles krav om at slike tanker blir koblet på vogntogene. Slik kan vi unngå at tørr fin vintervei blir speilblank, sier Melum til Hitra-Frøya.