Patruljen testet bremselengden

  Foto: Politiet

Trafikk

- Fra 80km/t til full stopp tok det 110 meter, skriver Politiet i Orkdal lensmannsdistrikt på sin Facebook-side etter at patruljen onsdag kveld foretok en sjekk av bremselengden på Fv. 714 Lakseveien.

- Den uhøytidelige testen ble gjennomført på fv.714 (Lakseveien) i en slakk nedoverbakke nå i kveld. Vi har piggdekk og ABS på patruljebilen, skriver lokalpolitiet.

Tidligere på dagen skrev lokalavisa om laksetrailere som sto fast i de nye bakkene på strekningen fra Brattstiåstunnelen og nedover i Snilldalen. Veitrafikksentralen fortalte til lokalavisa at det er gjort friksjonsmålinger på stedet, som viste seg innenfor kravene.


 

Å ha kunnskap om utregning og beregning av bremselengde er en viktig del av det å kjøre bil. SÅ er det mange forhold som påvirker lengden, naturlig nok, som alt fra din egen reaksjonsevne, kvaliteten på bremser og dekk samt føret - og farten.

Den aller enkleste huskeregelen, som gjelder for tørr asfalt, er at når du dobler farten, firedobler du bremselengden. Mer om dette kan du lese på nettsiden prosent.no

bilnorge.no har en tabell som viser bremselengder ved ulike hastigheter og ulikt føre. I80 km/t vil på tørr asfalt gi en bremselengde på rundt 59 meter, på tørr gruss er bremselengden 69 meter og på hard snø vil du måtte beregne opp mot 124 meter før bilen står stille.


Her er oversikten over sentrale personer i vårt nye lokalpoliti

Tor Kristian Haugan er nå på plass som ny lensmann for Hitra og Frøya. Og han står midt oppi ansettelsesprosessen med hvilke personer som skal bli vår nye avsnittsleder og lokale politikontakt.