Lørdag 25. april blir fire nybygde båter i Gåsø-konsernet døpt på Frøya. Den største er brønnbåten «Gåsø Viking» som allerede neste uke er klar for oppdrag for Lerøy Midt.

- Båten ble overtatt fra verftet i Tyrkia 27. mars, og var framme ved Cflow sitt anlegg i Langevåg utenfor Ålesund på lørdag. Her skal fiskehandteringssystemene tilpasses og justeres, noe som skal være ferdig søndag. Etter planen skal båten ta last allerede på tirsdag, forteller teknisk direktør Roger Sæther i Frøy Sjøtransport til Intrafish.

«Gåsø Viking» har lastekapasitet på 3.000 kubikk fordelt på to rom med rette skott hele veien. Det er selskapets første nybygg siden brønnbåten «Kristine» på 600 kubikk kom i 2001. Den ble solgt i fjor da selskapet kjøpte «Frøystrand» på 1.200 kubikk. Samlet har Gåsø-konsernet nå fem brønnbåter.

- Dette er den største investeringen til Frøy Sjøtransport. Det er et stort steg for et lite rederi, forteller Sæther.

Den nye brønnbåten er på treårskontrakt med Lerøy Midt og har kostet rundt 250 millioner kroner. Det er ikke den eneste båt-investeringen selskapene i konsernet Gåsø Næringsutvikling har gjort. Lørdag 25. april skal til sammen fire båtar døpes. I tillegg til «Gåsø Viking» blir den 25 meter lange servicebåten «Frøy Server» til rundt 43 millioner kroner døpt. Det blir også en ny servicekatamaran og en dykkerbåt. Samlet investering er på over 310 millioner kroner.

- Økning i kontraktmengden er årsaken til at det blir investert i nye båtar. Det ser rimelig lyst ut i vår næring, i motsetning til i oljenæringen, konstaterer Sæther.

Gåsø-konsernet har i tillegg til disse fire nybyggene, også et nytt servicefartøy på 40 meter under bygging ved Sletta Verft i Aure kommune på Nordmøre. Den koster i overkant av 60 millioner kroner, og skal leveres i august.

- Det blir et stort servicefartøy, og båten skal hovudsaklig brukes til avlusing med hydrogenperoksid og frakt av containere. Det er en forlenget versjon av det andre servicefartøyet. Både disse og brønnbåten er designet av Møre Maritime, forteller Sæther.

Med økende oppdragsmengde er det også hele tiden behov for flere folk.

- Det er alltid behov for nye folk, selv om vi har fått på plass mannskapet vi trener akkurat nå. «Gåsø Viking» får et mannskap på seks per skift, og det er to skift. Mannskapet har også vært med under sluttfasen i byggingen i Tyrkia, forteller Sæther.

Med nyinvesteringene har Gåsø-konsernet rundt 20 fartøy med stort og smått, der fem altså er brønnbåter. Konsernet driver 16-17 av båtane selv, mens noen servicebåter er utleid til oppdrettsselskap.

(Foto: Roger Sæther)