- Norges grunnlov: 112 paragrafer og 200 år. Det er på tide å gjøre opp status.

Slik presenterer produsent Ane Wennevold forestillinga "§113", som er en teaterforestilling for ungdom, laget etter initiativ fra Riksarkivet i anledning grunnlovsjubileet. Forestillingga er skrevet av dramatiker Kristofer Blindheim Grønskag fra Frøya. Forestillinga turnerer i september trøndelagsfylkene gjennom Den Kulturelle Skolesekken.

- I morgen, torsdag 11.september besøker vi Meierisalen på Hitra og spiller for 100 elever fra videregående skole klokken. Fredag 12.september er det to forestillinger i det nye kulturhuset på Frøya, også disse to for elever ved videregående skole, forteller Wennevold.

I teaterforestillinga møtes stemmene fra 1814 og 2014. Har de noe til felles? Hva har endret seg på 200 år?

- Som ung i dag skal du leve med grunnloven i framtida, det er kanskje en dag du som skal forme den. Morgendagens statsråder går på videregående skole i dag. For 200 år siden fikk vi en grunnlov. Hva har den å si for oss i dag? Teller vår stemme i demokratiet? Hvilke stemmer finner vi fra unge mennesker fra 1814 i arkivene?

Slik presenterer stykket seg på egne hjemmesider paragraf113.no

Prisbelønt

-  Jeg jobber med nøyaktig det jeg vil. Det er få forunt å leve av det de elsker, så jeg føler meg privilegert, fortalte frøyværingen. Han hadde da så langt i karrieren skrevet 13-14 stykker.-  Og alle har blitt satt opp på en eller annen måte. Det starta jo med UKA i 2005. Da hadde jeg aldri skrevet teater før, så vi var fire stykk som skreiv teateret “En annen manns død”. Det samme skjedde i 2007, og da var vi også fire som samarbeidet. Jeg fikk mer og mer interesse for det, og etter hvert begynte jeg å skrive samtidig som jeg utdanna meg. Jeg søkte skrivestipend, og fikk stipend fra Norsk kulturråd etter utdanninga. Det satte selvfølgelig i gang noen hjul, og da ble det mer og mer jobber.

Det går mye tid til å sitte og se inn i veggen

- Hvor får du inspirasjonen din fra?

- Jeg leser mye teater. Og mye litteratur generelt. Så ser jeg mye teater, da. Musikk er veldig viktig når jeg jobber. Og film. Livssyn kan også være en inspirasjonskilde. Blant annet så er absurdisme en retning innen filosofi, litteratur og kunst jeg er veldig fascinert av. Johan Harstad er også en av mine store inspirasjonskilder. Han er en viktig forfatter. Det er veldig mye forskjellig som inspirerer meg, men jeg tror inspirasjon handler mye om arbeidsrutiner. Det finnes metoder for å få ideer. Det er viktig å lære seg dem, og ikke bare tro at ideer skal komme helt av seg selv. Å tro at ting bare skal dukke opp helt av seg selv er en romantisk kunstnertanke mange har. Det er ikke helt sånn. Det går mye tid til å sitte og se inn i veggen, altså. Og bare tenke og prøve å komme opp med noe.

- Hva er den store drømmen?

- Drømmen er å hovedsakelig kunne leve av skriving, og samtidig dra rundt på ulike universitet å ha forelesninger. Jeg underviser i drama på NTNU nå, og det er veldig givende. En sånn kombinasjon hadde vært helt perfekt. Ikke bare i Norge heller kanskje, men også i utlandet. Og selvfølgelig å bli satt opp masse, da. Det er drømmen. Da hadde jeg hatt det akkurat som jeg ville.