Rønningen har vært ansvarlig redaktør i Hitra-Frøya siden 2008 og etterlater seg et mediehus godt rustet til å møte morgendagens utfordringer. 9 av 10 leser lokalavisa Hitra-Frøya ukentlig og av disse er 7 av 10 daglige digitale lesere.

- Dette betyr at Hitra-Frøya har kommet langt i den digitale transformasjonen og er på dette området blant de beste lokalaviser i Norge, sier styreleder i Hitra-Frøya, Henning Johansen. Halvparten av selskapets samlede inntekter kommer i dag fra digitale produkter og selskapet har i tillegg, over mange år, hatt solid driftsmargin. Hitra-Frøya er i dag en institusjon og dermed en sterk merkevare på Hitra og Frøya.

- Jeg trives fortsatt kjempegodt sammen med denne flinke gjengen. Sammen har vi stått på dag og natt og klart å bygge et sterkt digitalt mediehus. Men så dukket denne muligheten opp til å jobbe enda bredere med lokaljournalistikk og mediehus-utvikling, og da måtte jeg bare gripe den, sier Rønningen om jobbskiftet.

- Jeg brenner virkelig for lokalavisene, de er viktige som nyhetsformidlere og for demokratiet. Også årene framover blir krevende og preget av omstilling. Det er avgjørende at vi lokalaviser fortsetter å levere på nyhetsoppdraget; folk har større behov enn noen gang for å bli informert sannferdig og raskt, på en måte og på plattformer som de finner interessante. Jeg ser frem til å jobbe videre med disse spørsmålene i en ny rolle sammen med redaktørene i Midt-Norge, sier Rønningen.

Starter jakten på ny redaktør

Styreleder Henning Johansen sier at de liker dårlig at Rønningen velger å slutte.

- Men når valget først er tatt, takker vi Rønningen for en meget godt utført jobb, og vi er glade for at vi beholder ham i konsernet. Arbeidet med å finne hans etterfølger starter umiddelbart. Hitra-Frøya er et utviklingsorientert og spennende mediehus i en region med sterk vekst. Vi jakter en redaktør som ønsker å ta journalistikken videre sammen med den dyktige staben i Hitra-Frøya, sier Johansen.

Den nye redaktøren må ha et sterkt ønske om å videreutvikle avisas evne til å engasjere leserne og dermed styrke journalistikkens betydning for lokalsamfunnet. Kommunene Hitra og Frøya med sine 10.500 innbyggere skiller seg ut blant distriktskommuner i Norge med sterk befolkningsvekst, høy andel fremmedspråklige innbyggere og en maritim sektor i sterk utvikling med blant annet seks børsnoterte selskaper knyttet til havbruksnæringen.

Johansen sier at han har stor tro på at de kan ha ny redaktør på plass innen årsskiftet.

En epoke er over og en ny starter

Rønningen har tidligere bakgrunn fra Adresseavisen, Tønsbergs Blad og TV Vestfold, og med de siste 14 årene som redaktør i Hitra-Frøya. Her har han vært sentral i å utvikle avisas sterke dekningsposisjon og imponerende vekst i digitale abonnement. Veksten i antall abonnenter er de siste fire år den sterkeste blant Polaris Media sine aviser og blant de sterkeste i Norge når man sammenligner med lokalaviser.

-Dette har selvsagt ikke vært et sololøp. Redaksjonen på seks er en viktig del av denne suksesshistorien. Stein Olav Sivertsen som daglig leder har sammen med markedsteamet i avisa samtidig løftet de digitale annonseinntektene til en andel på nær 60 prosent Dette gir mediehuset nær 50 prosent digital inntektsandel og en solid driftsmargin. Mediehuset har med dette et godt utgangspunkt for videre utvikling i et spennende mediemarked med mange muligheter, sier styreleder Johansen.