I dag (onsdag) åpner Rockheims store satsning i år - "I Dreamt I Was A Real Boy" - ­ en utstilling om kjønn i norsk pop og rock. Eli Ann Karlsen på Frøya er representert gjennom bandet Cleopatras Hevn, som regnes som Norges første jentepønkband.

Cleopatras Hevn skal ha blitt inspirert av å ha sett Sex Pistols legendariske konsert på Samfundet i Trondheim i 1977. De fikk tilbud om platekontrakt fra Arne Bendiksen, men takket ifølge rockemuseet nei, blant annet fordi kontrakten innebar krav om bruk av miniskjørt og opptredener i militærleirer.

-Studerer musikkhistorien gjennom kjønnsbriller

Cleopatras Hevn er med i en bokutgivelse fra Rockheim i forbindelse med utstillingen, som åpner i museet fjerde etasje. Blant lydinnstallasjoner, fotografier, konsertplakater og andre gjenstander som hårbåndet til Emil Nikolaisen og en 30 kilos øks fra bandet Immortal, får publikum historien om utviklingen fra da norske rockeartister var menn, mens damene var "slagersangerinner".

Eller som det heter i museets egen beskrivelse av innholdet i utstillinga: "om sex, drugs & rock`n roll med The Pussycats, silkeskjorter og falsettsang med Difference, myk mamma-gutt med Jan Eggum, politisk kvinnekamp med Amtmandens Døtre, Michael Krohn som ville ha maskingevær, pønkbølgen som ville gjøre alt selv, puddelrockerne, outsiderrollen med Joachim Nielsen, macho-kulturen i ekstremmetallen, Riot Grrrl, homoerotisk flørt med Turboneger, den feminine shoegazen og­ mye, mye mer i utstillingen som studerer musikkhistorien gjennom kjønnsbriller".

Karlsen kommer

- Karlsen har varslet at hun kommer til åpningen onsdag kveld. Også Marit Garberg fra bandet kommer til åpningen, forteller Audun Hagen ved Rockheim til Hitra-Frøya, som ikke har lykkes å få kontakt med Karlsen i dag

Utstillingen inneholder flere stasjoner, blant annet «Friksjon», der ulike sex-relaterte sensurhistorier fra ulike tiår i norsk populærmusikk presenteres. Sakene forteller mye om gjeldende normer og kjønnsroller i Norge fra 60-årene og frem til i dag. Et eget rom gir en hørbar opplevelse av utvikling og grensesprenging i vokalbruk, gjennom en lydmiks av norske vokalister.

Eli Ann Karlsen