Det rår strid om Guri Kunna for tida. Det er ikke første gangen. Henne har det storma rundt i tusen år – og kanskje meir enn det. Ho tåler det, ho Guri.

Egentlig er det to diskusjoner som pågår, men de henger sammen. Den ene dreier seg om navneprosessen. Den andre handler om navnet. Når det gjelder prosessen, hadde HF en veldig god artikkel sist tirsdag. Slik skal journalistikk være: Kritisk, grundig, spørrende og opplysende.

Naturligvis kan det diskuteres om overskrifta «Elevene ble ikke hørt i spørsmålet om nytt skolenavn» er fullt ut rettferdig, men spissformuleringer er en del av journalistikkens vesen i dag. Vi må bare ta inn over oss at slike formuleringer kan komme noe skeivt ut av og til. Journalisten har her gjort en riktig god jobb, som HF kan være stolt av. Artikkelen er kritisk til prosessen. Det er lov, og det er også til en viss grad berettiget, slik rektor Arntsberg er inne på i artikkelen.

For egen del – som leder av den lokale komitéen – synes jeg det er greit å påpeke følgende:

- Komitéen hadde ingen innflytelse på oppnevnelse av medlemmer, verken i den lokale eller den sentrale komitéen

- Komitéen forsikra seg om at både elever og ansatte ved de to skolene hadde hatt anledning til å komme med navneforslag, og alle disse ble tatt med i vurderingene

- Den lokale komiteen fulgte sitt mandat, nemlig å foreta et utvalg av innkomne forslag og sende disse videre til den sentrale komitéen, der også elevorganisasjonen hadde en plass.

Dette betyr at alle elever og ansatte ved de to skolene hadde betydelig påvirkningsmulighet i prosessen – om de bare ville benytte seg av den.

Så til navnet. Den lokale komitéen fikk inn forslaget «Guri Kunna videregående skole» fra begge skolene. Lokalt rangerte vi ikke navna. Vi valgte seks-sju navn og sendte dem videre til den sentrale komitéen.

Overfor den sentrale komitéen hadde navnekonsulentene ved NTNU lagt inn noen klare føringer, som gjorde at en del forslag måtte skrotes. For en del av oss forsvant dermed de kanskje mest naturlige navneforslaga. Men vi hadde fortsatt gode forslag på blokka, og Guri Kunna videregående skole var ett av dem. Det samla vi oss om. En enstemmig komité sendte forslaget til fylkesrådmannen, som skulle ta det videre til fylkesutvalget.

Guri Kunna videregående skole er et glimrende navn. Hvorfor? Fordi et navn ikke bare er et navn. Det er også et symbol, et identitetsmerke og et budskap. For den som gidder å sette seg inn i hva Guri Kunna og sagnsyklusen omkring henne virkelig står for, er det følgende: Respekt for kystens natur og kultur, balanse og bærekraft.

Seinere framstillinger har forsøkt å gjøre Guri Kunna til ei trollkjerring eller ei heks. Går vi derimot grundigere inn i dette eldgamle sagnmaterialet, møter vi ei sterk kvinne, som tok kampen opp mot krefter og holdninger som hun meinte var skadelig for kysten og oss som bor her. Ved å velge Guri Kunna som symbol, har vår videregående skole lagt et verdigrunnlag i botnen for virksomheten.

Dessverre har det oppstått en slags massefordømmelse av navnet Guri Kunna videregående skole. Det synes jeg er leit, først og fremst fordi jeg trur det skyldes manglende innsikt. Jeg har til gode å høre et eneste seriøst argument mot dette navnet. Ord som stygt, dumt, håpløst, skammelig og tåpelig florerer, men det holder faktisk ikke! Om en skal gå seriøst inn i en debatt og forvente å bli lytta til, så må en sette seg inn i saken. Av og til krever det litt innsats, men det er ingen vei utenom.

Til alle dere, som nå har så veldig sterke meininger rundt navnet Guri Kunna videregående skole: Gå inn i litteraturen og finn fram sagn og beskrivelser om Guri Kunna! Dann dere et bilde av hva hun symboliserer! Tenk igjennom de verdiene hun representerer! Om dere gjør dette fordomsfritt og med et åpent sinn, så vil dere bli stolte over navnet «Guri Kunna videregående skole».

Svein Bertil Sæther

Illustrasjonsbildee: Denne Guri Kunna-statuen står ved Sistranda barnehage, og er laget av Petter Reppe.