Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Sør-Trøndelag og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

Vil være forbilde

- Vi er en stor aktør i vår næring, og derfor føler vi et stort ansvar for å gå foran som et godt eksempel. Vi mener Grønt Punkt er en god ordning, og det ville blitt feil både fra et fellesskaps- og et miljøperspektiv å stå utenfor, sier Stian Ulvan, controller i BEWI, en produsent av emballasje i plast og EPS, i en pressemelding utsendt av Grønt Punkt.

BEWI har derfor etablert returløsninger både i egne fabrikker og ute hos kundene.

– Alle produktene våre er 100 prosent resirkulerbare eller gjenbrukbare. I tillegg ser vi det som en forpliktelse å utvikle optimale og energieffektive løsninger og produksjonsmetoder. For eksempel var vi tidlig ute med å bruke naturgass i stedet for olje til produksjon, noe som ga en betydelig reduksjon av CO2-utslipp. Vi bruker også overskuddsvarme fra fabrikkene til oppvarming, ramser Ulvan opp.

BEWI har vært Grønt Punkt-medlem siden 2004, og er også kontrollmedlem, opplyser selskapet.

Stoler på returordningene

– Som pionérer på bærekraft arbeider vi kontinuerlig med å være foregangsbedrift på miljø- og samfunnsansvar gjennom alle ledd i verdikjeden vår. Gjennom et tett samarbeid med Grønt Punkt får vi en garanti for at den kildesorterte emballasjen vår blir gjenvunnet, sier Atle Thiis-Messel, miljøsjef i Scandinavian Business Seating (SB Seating). Kontorstolprodusenten har vært medlem siden 1997, og er også det eneste selskapet i Norge som har fått Miljøprisen til Norsk design- og arkitektursenter to ganger.

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser BEWI, SB Seating og de andre 347 bedriftene i Sør-Trøndelag for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.