Kaasbøll Boats begynte på hobbybasis i 1990. Helge Kaasbøll fikkspørsmål fra en kompis om han kunne bygge en båt til ham, og det ble starten påbedriften som nå, med 12 ansatte og egne lokaler og et stort område på Kuøya påHitra, har rundet bygg nummer 1000.

Familiedreven bedrift

Helge Kaasbøll laget altså denne båten til kompisen sin, og etterdet kom det bare fler og fler forespørsler. Det som begynte i 1990, utvikletseg til å bli en arbeidsplass for fler i 1997. Da ble den første ansattelsengjort, og derfra har bedriften vært i gradvis vekst. Nå produseres det iunderkant av 100 båter i året, og cirka 30 båter fraktes og selges i Tysklandhvert år.

- Båt har alltid vært en stor del av hverdagen hjemme. Pappavokste nesten opp i et trebåtbyggeri, og i oppveksten brukte vi store deler avdagen i båt, forteller sønnen Bjørn Inge Kaasbøll.

Brødrene Bjørn Inge og Idar Johannes er i dag en stor del avbedrifta. Bjørn Inge er daglig leder, mens Idar er produksjonssjef, og noen avoppgavene hans er blant annet å designe og tegne båtene.

- Vi har egentlig bakgrunn fra brannsikkerhet begge to, men vi drohjem til Hitra for å hjelpe til med båtbygging hver helg, så til slutt bestemtevi oss bare for å flytte tilbake og holde på med dette i stedet, sier BjørnInge.

Fokuserer på god kundetilpasning

Kaasbøll Boats produserer for det meste alminiumsbåter ogskjærgårdsjeeper, og fokus har alltid vært på god kundetilpasning.

- Vi har fokus på å levere det kunden vil ha, og være til så godhjelp som overhodet mulig. Det går mye til fisketurisme, men vi tar også påspesialoppdrag og bygger båter etter ønsker. Den svarte ekstrembåten der er foreksempel bygget til en kunde i Trondheim, forteller Idar Johannes og peker påden svarte båten som står utenfor. - Det som er så greit med båtene våre er at de så og si er vedlikeholdsfri. Depasser godt til fiske, og er veldig praktiske for hyttefolk som ønskervedlikeholdsfri båter, fortsetter han.

- Utfordringa vår er jo at det skal være rimelig også. Det er høyekostnader i Norge, men vi føler vi klarer det, supplerer bror Bjørn Inge.

Videre planer

Med sine 12 ansatte har ikke bedrifta noen ambisjoner om å vokseseg større. Det de derimot ønsker å oppnå, er å hele tiden forbedre seg ogstrekke seg etter hva kundene ønsker.

- Vi har begynt å levere båter til Svalbard, og til høsten skal vibygge den største båten til nå. Den blir på 11,5 meter og skal leveres tilMarine Harvest. Vi regner vel med å få bygget den ferdig på 3-5 måneder,forteller Kaasbøllbrødrene. En gjennomsnittsbåt tar cirka ei ukes tid å bygge.- Vi skal også tilby plastbåter fremover, for den som skulle ønske det. Vi hardessuten hatt de samme standardmodellene på alminiumsbåtene våre i mange år,men nå har vi litt nye ting på gang. Vi har noen nye modeller på gang påtegnebrettet, røper Idar Johannes. Mer vil han ikke utdype om de nye modellene.

- Vi jobber hele tiden med å utvikle oss, og vil alltid gjørebåtene våre enda bedre. Det beste med dette er jo å sette en ny båt på sjøen,og se at det er en suksess, avslutter han.