Morsdagen og Valentindagen:

Ungdommer kjøper klær i kjæreste-gaver

Elisabeth Malin hos Stili på Hitratorget.

Nyheter

Vi stilte noen spørsmål til tre av butikkene om morsdagen og Valentindagen.

1. Har dere merket noen endring i forhold til salg og kunder?

2. Er morsdag og valentinsdag noe dere fokuserer på i butikken? Hvorfor?

3. Tror dere det er viktig for kundene at dere tilbyr slike varer?


Stili:

- Litt har vi nok merket, ungdommer som kjøper klær til kjærestene sine og sånn. Jeg regner med at det kommer en del i løpet av helgen også for å kjøpe gaver i siste liten.

- Kanskje ikke så mye siden vi fokuserer mye på ungdom og hva de liker, men vi legger merke til det og har for eksempel salg etterpå.

- Ja, det spørs hva kundene liker, vi har ikke akkurat klær med hjerter og sånn, men ungdommen er i fokus og de kjøper klær som gaver til hverandre.

Pikene på torget:

- Nei, egentlig ikke. Det har hvert ganske jevnt utover februar, men vi pleier å selge mye på morsdag og farsdag.

- Ja, det er det fordi det er viktige dager og folk flest liker å kjøpe kake på morsdagen

- Vi tror det er viktig for dem at vi har det tilbudet.

 

Hitrarosa:

- I de siste to årene har det vært mer salg i det siste på slike dager, og særlig på nett har handelen vokst. Det tror jeg er fordi morsdag og valentinsdagen har blitt mye mer populært blant nordmenn i det siste.

- Ja, fordi vi får forespørsler om vi har blomster for slike anledninger og disse dagene er det naturlig å kjøpe blomster til dem man elsker.

Ja, fordi på disse dagene skal det være litt ekstra, du skal være snill med din mor og være sammen med familien. Kundene fortjener noe spesielt.