Etter flere år med tilbakegang, peker abonnements-pilene for lokalavisa Hitra-Frøya nå opp-over igjen. Flere kjøper nå abonnement på lokalavisa enn det er som stopper abonnementet. Og lesingen av de digitale artiklene på HF+ har skutt i været i høst.

- Papirfallet hos oss har aldri vært dramatisk, men kontrollerbart nedadgående, parallelt med en kraftig vekst i gratis-nettet. Likevel er det aldri artig når pilene peker nedover. Derfor er det oppløftende det vi nå opplever, sier redaktør Bjørn Lie Rønningen.

Tre måneder opptur

Etter tre sammenhengende måneder med opplagsvekst, tør redaktør Rønningen, Randi Jektvik i lokalavisas kundesenter og daglig leder Stein Olav Sivertsen å være forsiktige optimister med tanke på fortsettelsen.

- Opplag svinger alltid gjennom året og vil nok fortsette med det. Men det som gjør meg sikrere denne gangen, er at vi endelig ser at bruken av HF+ har tatt av, halvannet år etter lansering. Ja, nærmest eksplodert siden i sommer. Antall leste saker er mer enn doblet fra august til november, til 25.000 sidevisninger i måneden. Antall unike brukere har økt med om lag 700 i samme periode. Nå i november har vi hatt over 3.000 unike brukere på HF+ sakene, og det er veldig gledelig. Leserne virker å ha funnet seg tilrette både med innholdet og teknologien, sier Rønningen.

F.v. daglig leder Stein Olav Sivertsen, kunderådgiver Randi Jektvik og ansvarlig redaktør Bjørn Lie Rønningen. Foto: Lars Otto Eide

I en mediebransje der opplagstallene har falt i mange år, begynner mange abonnementsaviser nå å se lyspunkter.

- Vi ser med stor interesse på erfaringene andre lokalaviser gjør seg med digitale abonnementer, og vi tar lærdom. Vi «plusser» litt kraftigere enn før og en litt annen type innhold enn før, også det som er såkalte trafikkdrivere. Men stort sett kommer HF+ som et pluss til gratis-sakene våre, sånn at det er blitt mer innhold på hitra-frøya.no vårt og totalt sett har gjort nettstedet enda mer attraktivt.

Viser sakene tydeligere

- Hvordan forklarer du veksten i HF+?

- Det handler om flere ting. Men først og fremst har vi gjort innholdet mer synlig for leserne ved å legge HF+ sakene tydelig på fronten av nettavisa. Vi har hatt innholdet før også, men ikke vært flinke nok til å vise det. Så handler det selvsagt om at våre journalister lager variert innhold som er interessant og viktig for øyværinger, og noe man ikke finner gratis hverken hos oss eller andre.

- Så nå skal gratis-brukerne se bort fra Hitra-Frøya.no?

- Nei, slett ikke. Det er sterk lokal konkurranse på åpne nyheter, vi møter både Facebook, Snapchat og Froya.no. Som sagt; Også vi skal ha masse åpne nyheter, våre lesere skal fortsatt være trygge på at vi er først og best på det viktige. Men samtidig vil vi forbeholde de virkelige godbitene til de som velger å logge seg inn hos oss, svarer redaktøren.

Kampanje-start

Oppturen i høst har gjort at det nå er liten differanse mellom abonnementstallet fra januar og til nå i desember. Det har blitt en målsetting for redaksjonen og salgsapparatet å nulle ut denne forskjellen innen januar. I dag starter avisa en abonnements-kampanje med stort reisegavekort som premie til en heldig vinner.

- Vi starter en kampanje nå, og vi har senket prisen på den første måneden, for å få enda flere til å ta en titt inn i HF+. Vi tror nemlig at når leserne først får oppleve hva vi tilbyr for abonnentene, så velger mange å bli værende som stabile lesere av lokalavisa, sier Rønningen.

Reisegavekortet trekkes mellom alle som har registrert seg som HF+ brukere innen lille julaften. Dette gjelder både nye nysgjerrige og mangeårige abonnenter som nå velger å ta i bruk sin digitale tilgang.

- Vi minner om at alle abonnenter har HF+ og eAvisa (den digitale fullversjonen av papiravisa) inkludert i prisen, også de som har papiravisa i postkassen. Registrer deg selv på hitra-frøya.no eller ta kontakt om du trenger hjelp, sier Jektvik i kundeservicen.

928 28 154 lars@hitra-froya.no