Frøya videregående skole har søkt om flere nye undervisningsmoduler til Newton-rommet på skolen, blant annet kamskjell som miljøindikator, og oseanografi.

- Det var tøft

- Vi sendte flere søknader, men fikk beskjed om å plukke ut ett. Da plukket vi ut overvåking av kamskjell som miljøindikator, der vi kan trekke inn den kompetansen Havforskningsinstituttet har på feltet. Vi skal lage selve undervisningsmodulen i Newtonrommet, mens Havforskningsinstituttet bidrar med sin kompetanse på kamskjell, sier Vie.

Men tirsdag fikk Ola Vie beskjed fra fiskeriministeren om at de likevel hadde fått penger til Newton-modulen Oseanografi, som retter seg mot 8-9 klasse.

- Det var tøft at vi fikk godkjent begge søknadene.  At vi fikk Oseanografi også var en stor overraskelse, sier Vie.

- Mye å lære av Frøya

Fiskeridepartementet gir til sammen 400.000 kroner til arbeidet med å lage de to modulene. Det synes fiskeriminister Elisabeth Aspaker er vel anvendte penger.

- Frøya videregående peker seg ut nasjonalt, og videregående opplæring i hele landet har har mye å lære av miljøet på Frøya. Jeg er derfor ikke overrasket over at Frøya videregående kom med så gode søknader, sier Aspaker.

Hun mener modulene vil være viktige for å gi elevene ballast for å forstå det miljøet de forhåpentligvis skal jobbe med i fremtiden.

- Oseanografi er grunnleggende å kunne for å skjønne hva som skjer i havet. Alle lærer om geografi, men vi vet for lite om havet. Begge modulene er spennende opplegg for å styrke den blå kompetansen til  kommende ansatte i norges viktigste fremtidsnæring, mener Aspaker.

Hun har jobbet med Newton-konseptet siden hun satt i undervisningskomiteen på Stortinget, og som fiskeriminister ønsker hun bidra til elevenes nysgjerrighet.

- Jeg mener vi må gjøre det vi kan for å trigge ungdommenes nysgjerrighet og få dem inn på tankebaner som gjør at de vil få seg spennende jobber som voksne, sier Aspaker.

Mer penger på lur

Og hun har mer i vente når Newton-modulene er ferdige til neste skoleår.

- Vi har satt av litt penger i departementet til å kjøpe inn aktuelt utstyr til Newton-modulene. Jeg vil bare ønske dem lykke til, sier ministeren, som lover å komme på besøk for å se hvordan det har blitt.

- Et besøk til Frøya for å se på Newton-rommet står på planen. Jeg har det travelt, men jeg skal komme og besøke dem, sier Aspaker.

Kamskjell avslører miljøpåvirkninger

Frøya er kjent for sin store forekomst av kamskjell. Nå kan de også brukes i undervisningen for 10- klassingene.

- Kamskjell avsetter årringer mens de vokser. Miljøgifter, temperatur og næring og andre påvirkninger avstanden mellom årringene. Da kan vi ta ut årringene og analysere dem. Slik kan vi overvåke en lokalitet med kamskjell og bruke overvåkingen til å se miljøpåvirkninger over tid, sier Vie.

Oseanografi vil også være viktig for å forstå havmiljøet bedre.

- Bølger havstrømmer og tidevann er viktig for de som jobber på havet, og er noe de må forholde seg til. Havstrømmer er også viktig for det globale og lokale miljøet, sier Vie.

Plassering av oppdrettsanlegg i forhold til strøm og bølger, og spredning av sykdom, søppel, olje og og gruveslam er eksempler på hva elevene vil lære om.