Oppvekstsektoren var satt på dagsorden i torsdagens kommunestyremøte på Frøya. Med egne ståstedsanalyser, statistikk, elevundersøkelse, foreldreundersøkelse og tilstandsrapport som bakgrunnsmateriale, ble det holdt gruppediskusjoner og til slutt en åpen debatt.

Selve debatten ble begrenset og springende, ut fra hvilke tema som var drøftet i gruppene. Noe som også ble påpekt av representantene:

- Det er bra at vi får oppvekst som tema. Men det vi har i dag er ikke nok. Vi må ha en grundigere debatt rent politisk, sa Arvid Hammernes (V).

Men noen tema gikk igjen i den politiske debatten. Mens Frøyas ungdomskoler de siste årene har økt lærertettheten, viser statistikken at Frøya ligger under sammenlignbare kommuner på lærertetthet i barneskolen.

Og fortsatt viser resultatene fra de nasjonale prøvene at leseferdighetene blant femteklassingene på Frøya ligger under der man vil være.

- Vi vil ha lærertettheten opp i barneskolen, sa Martin Nilsen (H) da han oppsummerte diskusjonen fra sin gruppe.

- Vi har flere år sagt at vi skal ha fokus på å få opp leseferdighetene. Men jeg har vanskelig for å se at vi har blitt særlig bedre, sa Kristin Reppe Storø (Ap).

- Tidlig innsats skal være tidlig innsats

Reppe Storø reagerte også på kommunalsjef Roger Fredheims definisjon på tidlig innsats. Han hadde under sin innledning sagt at tidlig innsats kan være mer enn at man reagerer tidlig i barnehage/ skoleløpet med å sette inn tiltak. At det også handler om å gripe inn tidlig når man oppdaget ting blant eldre elever.

Kommunestyret har bevilget ekstra midler til tidlig innsats i småskole og barnehage.

- Jeg ble skremt av at «tidlig innsats» blir pulverisert oppover. Kommunestyret har sagt hva midlene til tidlig innsats skal brukes til, sa Reppe Storø.

Kommunalsjef for oppvekst, Roger Fredheim