Lokalsamfunn lang hele kysten kjemper om å få NRK på besøk, og mange ønsker nok at besøket kan generere så stor effekt at turistene - og dermed pengene - kommer i etterkant.

Terje Eide i Markedsføringshuset i Stavanger tror noen lokalsamfunn kan oppnå dette, og da først og fremst de minste.

– Du får jo ikke kø av tilreisende turister selv om du har vært noen minutter på TV, så vi snakker ikke om formidable effekter. Men noen får nesten aldri anledning til positiv nasjonal oppmerksomhet, og for dem er dette en unik anledning som de ellers måtte ha betalt veldig dyrt for, sier han til NRK i forbindelse med at Sommerbåten nå nærmer seg dette området.

Et besøk av Sommerbåten gir nasjonal oppmerksomhet gjennom landets største mediehus, som i tillegg til den direktesendte kveldssendinga på tv også promoterer stedet og sine egne sendinger i radioen.

– På de mindre stedene som vanligvis faller under radaren, som ellers bare er i mediebildet hvis det er kriser eller ulykker, kan det bety noe positivt. På de større stedene, betyr det selvfølgelig noe, men antagelig mindre, sier Eide.