Snilldalstunnelen (490 meter), som vi omtalte i helga, hadde gjennomslag i slutten av januar. Nå er også den lengre Fossantunnelen (744 meter) ferdig drevet. Arbeidslaget fikk gjennomslag med ei salve denne helga, forteller Statens vegvesen.

- Tunneldrivinga har gått smertefritt og helt etter planen. Det har vært godt fjell å sprenge tunnel i og lite vannlekkasjer. Målet var å bli ferdig til påske og det klarte vi, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen.

I videoen vises den siste salva som ga gjennomslag i Fossantunnelen sist helg.

- I Fossantunnelen skal vi framover renske opp sålen og begynne med rørlegging. Denne biten av arbeidet er vi ferdige med i Snilldalstunnelen. Den blir asfaltert uka etter påske, forteller Karlsen til vegvesen.no.

Kan åpne tidligere

Veivesenet forteller om god framdrift også på denne delen av Fv. 714 Lakseveien. Entreprenøren har frist til seg med å ha alt klart innen 1. juli neste år. Men nå sier byggeledelsen at det ligger an til at veien blir åpnet tidligere enn dette.

- Totalt sett ligger vi godt an tidsmessig. Entreprenøren har frist på seg til å åpne nyveien for trafikk 1. juli neste år. Slik det ser ut nå, skal vi nok klare å åpne veien noe tidligere, men et mer eksakt tidspunkt får vi komme tilbake til seinere, sier Karlsen.

3,1 kilometer ny vei

Prosjektet i Snilldalen innebærer å bygge 3,1 kilometer ny vei, inkludert de to tunnelene. Veilinja mellom Snilldalstunnelen og Snilldalselvbrua er ferdig sprengt. Det gjenstår ennå noe sprenging i veilinja helt nederst i Snilldalen.

Etter påske kommer et knusverk til anleggsområdet. Store mengder stein fra tunneldrivinga ligger lagret, hovedsakelig mellom tunnelene.

- Med knusverket på plass kan vi begynne å knuse stein som skal brukes til å bygge selve veien, sier Karlsen.

Bygging av en av portalene på Snilldalstunnelen pågår også. I tillegg er et felles teknisk bygg for de to tunnelene under oppføring. Det tekniske bygget skal sørge for strøm og telekommunikasjon i tunnelene, opplyser veivesenet.