Flere bedrifter jobber med utvikling av Salmars havmerder. Denne uken fikk fiskeriminister Elisabeth Aspaker fikk en innføring i hvordan Simrad i Horten(datterselskap i Kongsberg-gruppen) jobber med høyteknologiske løsninger for å få havmerden til å fungere.

- Vi skal for eksempel ha 12 ekkolodd i merden. De skal kommunisere med fôrautomatene, og fôre der fisken står, sa prosjektansvarlig Frank Reier Knudsen, i følge Intrafish.

Måler miljøforholdene

De jobber også med å måle miljøforholdene for opp til 6.000 tonn laks i merden, med sensorer som måler temperatur, saltinnhold, oksygennivå og strøm.

-  Det med strømforhold både i og utenfor merden er viktig. Det spiller inn på fortøyninger, fôring, alger og parasitter. Så skal det komme fartøy til og fra.

Målingene vil generere store mengder med data som skal analyseres.

- Vi skal samle det i en programvare vi utviklet gjennom et prosjekt med Statoil. Det vil gi oversikt over sanntidsinformasjon. Det gir også muligheten til å samle store mengder data, som en kan analysere på land for å optimalisere driften, sier Knudsen.

- Noen må gå foran

Fiskeriministeren har nå åpnet for at Salmar kan få mulighet til å teste ut sine havmerder i Frohavet. Hun tror havmerder kan være en del av løsningen for å nå målet om femdobling av lakseproduksjonen.

- Noen må gå foran. Jeg tror dette er starten på et nytt stort eventyr i norsk oppdrett.

Når Salmar får klarsignal fra departementet må de først bygge merden. Arvid Hammernes er teknisk ansvarlig i Ocean Farming(Salmars havmerd-selskap), sier til Intrafish at de regner med en byggetid på rundt to år fra de får klarsignal til bygging.

Det er ennå uklart hvor havmerden skal bygges, og det har tidligere vært antydet at skroget kan bli bygget i Kina.

- Nei, vi har hatt en anbudsprosess, men ikke konkludert. Når det er sagt, er ikke det viktigste hvor stålet sveises. Det er teknologien og systemene rundt merden som er det viktige, og det har vi kontroll på her i Norge uansett hvor vi velger å bygge skroget.