Målet er at disse lokale reiselivsbedriftene sammen skal skape gode opplevelser i øyriket. Bakgrunnen er et forprosjekt disse bedriftene har gjennomført sammen med Innovasjon Norge og Oi Trøndersk Mat.

- Samarbeidet kommer i stand for at flere skal få oppleve det øyrekka utenfor Frøya har å by på. Målet for prosjektet er å utvikle produkter basert på de forskjellige bedriftenes tilbud. I høst ble det blant annet arrangert en testtur for fiske, der man både fikk bli med på fisketur, kursing i filetering og tilberedning av fisk, og ikke minst nyte egen fangst i vakre omgivelser på fiskeværet Mausund, forteller Trude Heggstad i Oi Trøndersk Mat.

Nå er det på tide at flere får oppleve regionens rike matkultur, flora og fauna på nært hold, mener selskapet Oi Trøndersk Mat og Drikke. Eksempelbildet er fra kjeila i Mausund.

Aksjeselskapet Oi Trøndersk Mat og Drikke AS er etablert for å videreutvikle Trøndelag som matregion og bidra til økt verdiskaping innenfor matsektoren med utgangspunkt i råvarer og kultur fra den trønderske regionen. Hotell Frøya er prosjekteier i dette lokale prosjektet.

- Vi ønsker å skape opplevelser til mat og gode råstoffer, samt styrke reiselivet for øyregionen. Oi Trøndersk Mat er en habil aktør å ha med på laget, som vil hindre oss i å gå i feller andre har gått i før oss, sier Stig Bremnes ved Hotell Frøya. Og med Innovasjon Norge på laget er prosjektet økonomisk bærekraftig, legger han til.

I anledning prosjektet knytter Hotell Frøya, Opplev Frøya, Mausundgløtt og Kjeila Kro og Gjestegiveri seg til Trøndersk Matmanifest. Sist uke var representanter fra bedriftene samlet på Sistranda for å underskrive sitt "trønderske matmanifest".

- Disse fire bedriftene står for bidrag basert på unike matopplevelser i «pakkene». Manifestet skal bidra til å skape merverdi ved å bevare, styrke og videreutvikle trøndersk matproduksjon og matkultur. Det trønderske matmanifestet skal skape identitet og stolthet. Trøndelag er matregion nr. 1, og mange av de beste råvarene og produktene stammer fra Frøya. Nå er det på tide at flere får oppleve regionens rike matkultur, flora og fauna på nært hold, sier Heggstad.

Oi Trøndersk Mat mener disse produktene vil gjøre det lett for kundene å velge mellom forskjellige sammensatte «pakker» som gir dem en helhetlig opplevelse.

- I første omgang vil prosjektet rettes mot bedriftskunder, men på sikt vil man utvide målgruppen. Forhåpentligvis vil prosjektet også inspirere flere aktører til å løfte opplevelsesnæringen i regionen gjennom samarbeid og gode produkter, sier Heggstad.

Nå er det på tide at flere får oppleve regionens rike matkultur, flora og fauna på nært hold, mener selskapet Oi Trøndersk Mat og Drikke. Eksempelbildet er fra kjeila i Mausund.